The Collection of User Data for the Personalization of Online Content

Thesis title: Sběr uživatelských dat pro personalizaci obsahu na Internetu
Author: Stášková, Nikola
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Sklenák, Vilém
Opponents: Palovský, Radomír
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku sběru uživatelských dat online platformami a na subjektivní i objektivní znalosti uživatelů v této oblasti. Cílem práce bylo ověřit hypotézu, zda si uživatelé skutečně uvědomují, jaká data o nich webové stránky a sociální sítě sbírají. Praktická část byla realizována pomocí dotazníkového šetření mezi 88 respondenty ve věku 19-27 let. Výsledky ukázaly, že navzdory vysokému subjektivnímu sebevědomí v oblasti znalostí existují mezi respondenty mezery v reálném povědomí o sběru dat. Přestože průměrná úspěšnost v kvízových otázkách byla relativně vysoká, část respondentů si neuvědomovala rozsah údajů, které o nich webové platformy sbírají. Práce přispívá k identifikaci slabších míst v digitální gramotnosti mladých uživatelů a zdůrazňuje potřebu další osvěty v oblasti ochrany osobních údajů.
Keywords: ochrana soukromí; digitální gramotnost; personalizace obsahu; online platformy; sociální sítě; sběr uživatelských dat; GDPR
Thesis title: The Collection of User Data for the Personalization of Online Content
Author: Stášková, Nikola
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Sklenák, Vilém
Opponents: Palovský, Radomír
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor’s thesis focuses on the issue of user data collection by onlineplatforms and the subjective and objective knowledge of users in this area. The aim of the thesis was to verify the hypothesis of whether users are truly aware of what data websites and social networks collect about them. The practical part was carried out through a questionnaire survey among 88 respondents aged 19-27. The results showed that despite high subjective confidence in their knowledge, there are gaps in the respondents‘ actual awareness regarding data collection. Although the averages success rate in the quiz questions was realtively high, some respondents were unaware of the full extent of the data collected by web platformy. This thesis contributes to identifying weaknesses in the digital literacy of young users and highlights the need for further awareness-raising efforts in the field of personal data protection.
Keywords: user data collection; privacy protection; digital literacy; content personalization; online platforms; social networks; GDPR

Information about study

Study programme: Informační média a služby
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information and Knowledge Engineering

Information on submission and defense

Date of assignment: 31. 10. 2024
Date of submission: 7. 5. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: