Strategic Analysis of a Selected Bar with a Focus on Competition and Customers

Thesis title: Strategická analýza vybraného podniku se zřeteli na konkurenci a zákazníky
Author: Michalík, Lukáš
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Mikovcová, Hana
Opponents: Pernica, Karel
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá strategickou analýzou vybraného podniku – pražského Vinyl Baru – se zaměřením na zákazníky a konkurenci. Cílem práce bylo zhodnotit strategickou pozici podniku a navrhnout doporučení pro posílení jeho konkurenceschopnosti. V teoretické části jsou představeny klíčové koncepty strategického řízení a používané analytické nástroje (analýza vnějšího a vnitřního prostředí, VRIO apod.). V praktické části byla provedena analýza interních zdrojů podniku a konkurenčního prostředí prostřednictvím rozhovoru s vedením, rozboru zákaznických recenzí a metody mystery shopping. Na základě zjištěných poznatků byly identifikovány hlavní silné a slabé stránky Vinyl Baru, porovnány s vybranými konkurenty a formulovány strategické návrhy. Výsledkem práce je návrh strategie diferenciace, který zahrnuje konkrétní opatření ke zlepšení zákaznického zážitku, marketingové komunikace a využití jedinečných prvků podniku. Doporučení vycházející z této analýzy si kladou za cíl zvýšit konkurenceschopnost Vinyl Baru a podpořit jeho další rozvoj.
Keywords: strategická analýza; konkurenční výhoda; zákaznická spokojenost
Thesis title: Strategic Analysis of a Selected Bar with a Focus on Competition and Customers
Author: Michalík, Lukáš
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Mikovcová, Hana
Opponents: Pernica, Karel
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor’s thesis focuses on the strategic analysis of a selected company – the Vinyl Bar in Prague – with an emphasis on customers and competition. The aim of the thesis was to evaluate the strategic position of the company and propose recommendations to strengthen its competitiveness. The theoretical part introduces key concepts of strategic management and the analytical tools used (analysis of external and internal environment, VRIO etc.). The practical part includes an analysis of the company’s internal resources and competitive environment conducted through a structured interview with the bar’s owner, an analysis of customer reviews, and the mystery shopping method. Based on the findings, the main strengths and weaknesses of Vinyl Bar were identified, compared with selected competitors, and strategic proposals were formulated. The outcome of the thesis is a proposed differentiation strategy which encompasses specific measures to improve the customer experience, marketing communication, and the utilization of the enterprise’s unique features. The recommendations derived from this analysis are aimed at increasing the competitiveness of Vinyl Bar and supporting its further development.
Keywords: strategic analysis; competitive advantage; customer satisfaction

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of strategy

Information on submission and defense

Date of assignment: 6. 1. 2025
Date of submission: 8. 5. 2025
Date of defense: 16. 6. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/91692/podrobnosti

Files for download

    Last update: