Analysis of Causes of Regional Differences in Postponements of Compulsory School Attendance

Thesis title: Analýza příčin regionálních rozdílů v odkladech povinné školní docházky
Author: Šimůnková, Maria
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Fischer, Jakub
Opponents: Korbel, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce analyzuje příčiny regionálních rozdílů v odkladech povinné školní docházky v České republice. Hlavním cílem je identifikovat faktory vysvětlující výrazné územní nerovnosti v podílu dětí s odkladem povinné školní docházky a na základě nich formulovat doporučení pro vzdělávací politiku. Výzkum kombinuje kvantitativní analýzu dat z výkazů MŠMT, ČSÚ a dalších zdrojů na různých územních úrovních s kvalitativními poznatky z rozhovorů s pracovníky pedagogicko-psychologických poraden, experty MŠMT, zástupci škol, učiteli prvních ročníků a dalšími aktéry. Výsledky ukazují, že Česká republika má v evropském kontextu mimořádně vysoký podíl odkladů povinné školní docházky (21,77 %), s významnou regionální variabilitou (8,3–34,3 % podle SO ORP). Analýza odhalila, že kromě socioekonomických charakteristik regionů hrají klíčovou roli strukturální faktory, zejména personální kapacity poradenských zařízení a dostupnost vzdělávací infrastruktury. Práce přináší empiricky podložená doporučení pro podporu vzdělávacího systému v kontextu plánovaného legislativního omezení odkladů povinné školní docházky, s důrazem na včasnou diagnostiku, systémovou podporu základních škol a cílená opatření pro strukturálně znevýhodněné regiony.
Keywords: odklad povinné školní docházky; socioekonomické znevýhodnění; pedagogicko-psychologické poradny; regionální rozdíly; vzdělávací neúspěšnost; školní zralost
Thesis title: Analysis of Causes of Regional Differences in Postponements of Compulsory School Attendance
Author: Šimůnková, Maria
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Fischer, Jakub
Opponents: Korbel, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis analyzes the causes of regional differences in primary school enrollment postponements in the Czech Republic. The main objective is to identify factors explaining significant territorial inequalities in the proportion of children with postponed enrollment and to formulate recommendations for education policy. The research combines quantitative analysis of data from the Ministry of Education, the Czech Statistical Office, and other sources at various territorial levels with qualitative insights from interviews with staff of pedagogicalpsychological counseling centers, Ministry of Education experts, school representatives, firstgrade teachers, and other stakeholders. The results show that the Czech Republic has an exceptionally high proportion of postponements (21.77%) in the European context, with significant regional variability (8.3-34.3% across different administrative districts). The analysis revealed that in addition to the socioeconomic characteristics of regions, structural factors play a key role, particularly the personnel capacities of counseling facilities and the availability of educational infrastructure. The thesis provides empirically based recommendations for system transformation in the context of planned legislative restrictions on postponements, emphasizing early diagnosis, systemic support for primary schools, and targeted measures for structurally disadvantaged regions.
Keywords: pedagogical-psychological counseling centers; regional differences; educational failure; socioeconomic disadvantage; primary school enrollment postponement; school readiness

Information about study

Study programme: Data Analytics
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Economic Statistics

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 11. 2024
Date of submission: 8. 5. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: