Thesis title: |
Analýza mentoringového programu FPH VŠE |
Author: |
Kubátová, Julie |
Thesis type: |
Diplomová práce |
Supervisor: |
Šilerová, Lenka |
Opponents: |
Fischerová, Martina |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Tato diplomová práce se zabývá analýzou přínosů mentoringového programu realizovaného na Fakultě podnikohospodářské VŠE v Praze. Cílem práce bylo zjistit, jak studenti/čerství absolventi – mentees vnímají kvalitu programu, jaké konkrétní dovednosti a znalosti díky mentoringu získávají a jaké přínosy program má pro jejich kariérní rozvoj. Pro výzkum byla zvolena kombinace kvantitativní a kvalitativní metody. Kvantitativní část vycházela ze zpětné vazby absolventů programu z let 2022 a 2023. Kvalitativní část tvořila tematická analýza osmi polostrukturovaných rozhovorů s mentees z ročníku 2023/2024. Výsledky ukazují, že studenti vnímají mentoring jako přínosný nástroj rozvoje – oceňují zejména individuální přístup mentorů, bezpečné prostředí pro sdílení a možnost otevřeně reflektovat své profesní i osobní směřování. Mezi získané dovednosti patří především práce s time management, komunikace, schopnost rozhodování a sebereflexe. Mentoring byl zároveň vnímán jako významná podpora při hledání profesní identity a plánování kariérních kroků. Práce zároveň identifikuje oblasti, ve kterých je možné program dále rozvíjet – například větší strukturovanost mentoringového procesu nebo posílení komunitního rozměru programu. |
Keywords: |
mentee; mentor; osobní rozvoj; kariérní rozvoj; mentoring |
Thesis title: |
Analysis of the Mentoring Programme at the Faculty of Business Administration, Prague University of Economics and Business |
Author: |
Kubátová, Julie |
Thesis type: |
Diploma thesis |
Supervisor: |
Šilerová, Lenka |
Opponents: |
Fischerová, Martina |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
This thesis focuses on analysing the benefits of the mentoring programme implemented at the Faculty of Business Administration of the Prague University of Economics and Business. The aim of the thesis was to examine how students – mentees – perceive the quality of the programme, what specific skills and knowledge they acquire through mentoring, and what impact the programme has on their career development. The research was conducted using a combination of quantitative and qualitative methods. The quantitative part was based on feedback from programme participants in 2022 and 2023. The qualitative part consisted of a thematic analysis of eight semi-structured interviews with mentees from the 2023/2024 cohort. The results show that students perceive mentoring as a valuable development tool – they particularly appreciate the individual approach of mentors, the safe space for open discussion, and the opportunity to reflect on their professional and personal paths. Acquired skills include time management, communication, decision-making, and self-reflection. Mentoring was also seen as an important support in shaping professional identity and planning career steps. The thesis also identifies areas for improvement, such as enhancing the structure of the mentoring process or strengthening the community aspect of the programme. |
Keywords: |
mentoring; mentor; personal development; mentee; career development |
Information about study
Study programme: |
Management |
Type of study programme: |
Magisterský studijní program |
Assigned degree: |
Ing. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of Business Administration |
Department: |
Department of Managerial Psychology and Sociology |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
7. 4. 2024 |
Date of submission: |
8. 5. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.