The comparison of services provided on board trains Leo Express Global a.s. and RegioJet a.s

Thesis title: Komparace služeb poskytovaných na palubách vlaků Leo Express Global a.s. a RegioJet a.s
Author: Plačková, Magdaléna
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Procházková, Markéta
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této bakalářské práce bylo zjistit spokojenost zákazníků s jednotlivými službami poskytovanými na palubách vlaků Leo Express Global a.s. a RegioJet a.s. a velikost užitků, které jim tyto služby přináší. Teoretická část obsahuje definice týkající se služeb a jejich charakteristik, marketingového mixu, konkurenčních sil na trhu podle Portera a zvolených výzkumů. Metodologická část stanovuje výzkumné otázky a vysvětluje použité metody výzkumů, zejména metodu váženého součtu (WSM). Praktická část zahrnuje sekundární a primární výzkumy. Sekundární výzkumy se věnují aplikaci marketingového mixu pro obě společnosti a modelu pěti sil pro dané odvětví. Primární výzkumy probíhají prostřednictvím ankety, hloubkových rozhovorů a mystery shoppingu. Následně jsou metodou WSM vypočteny celkové užitky zákazníků ze služeb. Na závěr jsou poskytnuta doporučení společnostem Leo Express Global a.s. a RegioJet a.s., která povedou ke zlepšení nabídky a kvality služeb poskytovaných na palubách vlaků, a to za účelem dodání většího užitku a spokojenosti zákazníkům.
Keywords: služby; užitek zákazníka; metoda WSM; spokojenost zákazníka
Thesis title: The comparison of services provided on board trains Leo Express Global a.s. and RegioJet a.s
Author: Plačková, Magdaléna
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Procházková, Markéta
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this Bachelor´s Thesis is to determine customer satisfaction with the services provided on board trains Leo Express Global a.s. and RegioJet a.s. as well as the size of the utility these services bring. The theoretical part contains definitions related to services and their characteristics, the marketing mix, competitive forces in the market according to Porter and selected research. The methodological part defines research questions and explains research methods used, primarily, the weighted sum method (WSM). The practical part involves the secondary and the primary research. The secondary research includes the application of the marketing mix for both companies and the five forces model for the given industry. The primary research is conducted by the poll, in-depth interviews and mystery shopping. Subsequently, the total customer utility of the services is calculated using the method WSM. In conclusion, recommendations are made for companies Leo Express Global a.s. and RegioJet a.s. These recommendations will lead to an improvement of services provided on board trains in terms of both offering and quality for the purpose of higher customer utility and greater customer satisfaction.
Keywords: customer satisfaction; WSM method; customer utility; services

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 6. 2024
Date of submission: 9. 5. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: