The impact of generative artificial intelligence on university studies

Thesis title: Dopady generativní umělé inteligence na studium na VŠ
Author: Fediaeva, Polina
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Luc, Ladislav
Opponents: Sudzina, František
Thesis language: Česky
Abstract:
Generativní umělá inteligence je typ umělé inteligence, která se zaměřuje na generování nového obsahu podle vzorců a pravidel naučených z existujících datových souborů. Není žádným tajemstvím, že s příchodem umělé inteligence se proces učení dramaticky změnil. Tato bakalářská práce se zaměřuje na zkoumání vlivu generativní umělé inteligence na proces vysokoškolského vzdělávání v České republice. V teoretické části je vysvětlen pojem generativní umělá inteligence, klíčové technologie a možností použití generativní AI ve výuce. Praktická část zahrnuje sběr a interpretaci dat prostřednictvím dotazníků a rozhovorů s důrazem na zjištění nejčastěji používaných nástrojů a jejich konkrétních přínosů. Hlavním cílem je analyzovat, jak studenti z různých oborů využívají nástroje generativní AI během studia a jak tyto nástroje ovlivňují jejich výsledky. Vedlejším cílem je vytvoření seznamu nejužitečnějších služeb založených na generativní AI na základě uživatelských zkušeností. Výsledky nabídnou studentům vhled do toho, jak optimalizovat jejich vzdělávací postupy v rychle se měnícím akademickém prostředí.
Keywords: přínosy a hrozby umělé inteligence; dotazníkové šetření; řízené rozhovory; nejoblíbenější služby; generativní umělá inteligence; vysoké školy; vzdělávací proces; dopady
Thesis title: The impact of generative artificial intelligence on university studies
Author: Fediaeva, Polina
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Luc, Ladislav
Opponents: Sudzina, František
Thesis language: Česky
Abstract:
Generative artificial intelligence is a type of artificial intelligence that focuses on generating new content based on patterns and rules learned from existing datasets. It's no secret that with the advent of AI, the learning process has changed dramatically. This bachelor thesis focuses on exploring the impact of generative artificial intelligence on the process of higher education in the Czech Republic. The theoretical part explains the concept of generative artificial intelligence, key technologies and the capabilities of using generative AI in education. The practical part includes data collection and interpretation through questionnaires and interviews with an emphasis on identifying the most commonly used tools and their specific benefits. The main objective is to analyse how students from different disciplines use generative AI tools during their studies and how these tools affect their results. A secondary goal is to create a list of the most useful generative AI services based on user experience. The results will offer students insight into how to optimize their learning practices in a rapidly changing academic environment.
Keywords: Generative artificial intelligence; universities; impacts; benefits and threats of artificial intelligence; questionnaire survey; educational process; most popular services; guided interviews

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 16. 5. 2024
Date of submission: 10. 5. 2025
Date of defense: 17. 6. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/89830/podrobnosti

Files for download

    Last update: