Thesis title: |
Informační gramotnost věkové kategorie 50+ |
Author: |
Kosová, Barbora |
Thesis type: |
Bakalářská práce |
Supervisor: |
Maršálek, Karel |
Opponents: |
Sigmund, Tomáš |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku informační gramotnosti věkové kategorie 50+ v České republice. Hlavním cílem této práce je zanalyzovat úroveň informační gramotnosti populace starší 50 let na území České republiky a následně navrhnout konkrétní strategie pro zlepšení schopnosti této skupiny pracovat s informacemi a orientovat se v digitálním prostředí. Praktická část práce vychází z kvalitativní metody interpretativní fenomenologické analýzy (IPA) a opírá se o rozhovory s pěti respondenty různého věku a vzdělání. Z výsledků vyplývá, že informační gramotnost této skupiny je formovaná kombinací pragmatického přístupu k technologiím, důvěrou v tradiční média, omezenou digitální sebejistotou a významnou rolí rodiny, zejména při ochraně před manipulativním obsahem, podvody a pokusy o získání citlivých údajů. Přestože respondenti čelí řadě technických, jazykových i motivačních bariér, ukazuje se, že s vhodnou podporou a přístupem lze jejich informační gramotnost zvyšovat. Na základě zjištěných poznatků jsou formulována konkrétní doporučení, která mohou sloužit jako podklad pro vzdělávací aktivity nebo osvětové kampaně zaměřené na informační gramotnost starší populace. |
Keywords: |
věková kategorie 50+; informační zdroje; sociální inženýrství; vzdělávání seniorů; informační gramotnost |
Thesis title: |
Information Literacy in the 50+ Age Group |
Author: |
Kosová, Barbora |
Thesis type: |
Bachelor thesis |
Supervisor: |
Maršálek, Karel |
Opponents: |
Sigmund, Tomáš |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
This bachelor's thesis focuses on the issue of information literacy among the 50+ age group in the Czech Republic. The main objective of the thesis is to analyse the level of information literacy within this population group and to propose specific strategies to improve their ability to work with information and navigate in the digital environment. The practical part of the thesis is based on the qualitative method of Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) and is based on interviews with five respondents of different ages and educational backgrounds. The findings suggest that the information literacy of this group is shaped by a combination of pragmatic attitudes towards technology, trust in traditional media, limited digital confidence and the important role of family members - particularly in protecting against manipulative content, fraud and attempts to obtain sensitive data. Although respondents face various technical, linguistic and motivational barriers, the research shows that with appropriate support and a tailored approach, their information literacy can be improved. Based on the findings, specific recommendations have been formulated that can serve as a basis for educational initiatives or awareness campaigns targeting information literacy among older adults. |
Keywords: |
social engineering; information literacy; 50+ age group; senior education; information sources |
Information about study
Study programme: |
Informační média a služby |
Type of study programme: |
Bakalářský studijní program |
Assigned degree: |
Bc. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of Informatics and Statistics |
Department: |
Department of Information Technologies |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
30. 3. 2025 |
Date of submission: |
11. 5. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.