Applications of Generative Artificial Intelligence: Chatbots in e-commerce

Thesis title: Aplikace generativní umělé inteligence: chatboti v e-commerce
Author: Kubánek, Martin
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Chudán, David
Opponents: Zamazal, Ondřej
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá využitím generativní umělé inteligence pro vývoj pokročilých e- commerce chatbotů a jejich integrací do stávajících online komunikačních kanálů e-shopů. Práce nejprve poskytuje stručný přehled vývoje chatbotů od historických systémů, jako je ELIZA až po současné velké jazykové modely typu GPT. Následně porovnává a analyzuje různé možnosti implementace umělé inteligence do chatbotů, zaměřuje se na porovnání tvorby vlastního velkého jazykového modelu, fine-tuning již předtrénovaných modelů a také využití systému RAG, který vhodně kombinuje generativní schopnosti umělé inteligence a schopnost vyhledávání relevantních informací ze znalostní databáze. Na základě tohoto porovnání je pro specifické potřeby e-commerce vybrán a detailně rozebrán RAG systém, který efektivně spojuje generativní schopnosti s vyhledáváním v podnikové znalostní bázi. V návaznosti na tuto volbu jsou definovány požadavky a funkcionality pro chatbota. Detailně je popsán návrh zvolené RAG architektury a její praktická implementace do funkčního prototypu obchodního asistenta pro e-shop. Závěr práce je věnován vyhodnocení použitého řešení a jeho porovnání s lidským operátorem z hlediska klíčových metrik: nákladů, rychlosti odezvy a kvality poskytovaných odpovědí.
Keywords: Generativní umělá inteligence; E-commerce chatboti; RAG; LLM; Implementace AI; Zákaznická podpora; Obchodní asistent
Thesis title: Applications of Generative Artificial Intelligence: Chatbots in e-commerce
Author: Kubánek, Martin
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Chudán, David
Opponents: Zamazal, Ondřej
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis deals with the use of generative artificial intelligence for the development of advanced e-commerce chatbots and their integration into existing online communication channels of e-shops. The thesis first provides a brief overview of the evolution of chatbots from historical systems such as ELIZA to current large language models such as GPT. It then compares and analyses different options for implementing artificial intelligence in chatbots, focusing on the comparative creation of a custom large language model, fine-tuning of already pre-trained models, as well as the use of a RAG system that appropriately combines the generative capabilities of artificial intelligence and the ability to retrieve relevant information from a knowledge base. Based on this comparison, a RAG system that effectively combines generative capabilities and enterprise knowledge base retrieval is selected and discussed in detail for specific e-commerce needs. Following this choice, requirements and functionalities for the chatbot are defined. The design of the chosen RAG architecture and its practical implementation into a working prototype of a business assistant for an e-shop is described in detail. Finally, the thesis is dedicated to the evaluation of the solution used and its comparison with a human operator in terms of key metrics: cost, response speed and quality of the provided answers.
Keywords: E-commerce chatbots; RAG; Generative artificial intelligence; LLM; AI implementation; Customer support; Sales assistant

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information and Knowledge Engineering

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 11. 2024
Date of submission: 11. 5. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: