The impact of gamification in marketing on consumer behavior

Thesis title: Vliv gamifikace v marketingu na spotřební chování
Author: Škardová, Kristýna
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Tahal, Radek
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá využitím gamifikace v marketingu, zejména jejím vlivem na spotřebitelské chování a loajalitu zákazníků. Cílem práce je analyzovat, jak herní prvky ovlivňují interakci spotřebitelů se značkou, a navrhnout doporučení pro efektivní zapojení gamifikace do marketingových strategií, zejména ve věrnostních programech. Práce kombinuje teoretický rámec s praktickým výzkumem, který se opírá o kvalitativní rozhovory a sekundární data z výzkumu MML-TGI. Pomocí interpretace získaných dat byly identifikovány hlavní motivační prvky gamifikace a jejich dopad na chování spotřebitelů. Výsledkem jsou konkrétní marketingová doporučení, jak gamifikaci cíleně a účinně využít, zejména ve věrnostních programech a kampaních podporujících angažovanost.
Keywords: gamifikace v marketingu; věrnostní programy; motivace a psychologie; herní prvky; spotřebitelské chování; zákaznická loajalita
Thesis title: The impact of gamification in marketing on consumer behavior
Author: Škardová, Kristýna
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Tahal, Radek
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis explores using gamification in marketing, particularly its impact on consumer behavior and customer loyalty. The thesis aims to analyze how game elements influence consumer interaction with brands and to propose recommendations for the effective integration of gamification into marketing strategies, especially in loyalty programs. The study combines a theoretical analysis with empirical investigation utilizing qualitative interviews and secondary data from the MML-TGI study. Primary motivational elements of gamification and their impact on consumer behavior were identified through data interpretation. The findings culminate in specific marketing recommendations on how to purposefully and effectively use gamification, particularly in loyalty programs and campaigns designed to enhance customer engagement.
Keywords: motivational psychology; customer engagement; gamification in marketing; game elements; consumer behavior; loyalty programs

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 23. 10. 2024
Date of submission: 11. 5. 2025
Date of defense: 16. 6. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/90076/podrobnosti

Files for download

    Last update: