Behavioral Tactics to Drive Spending and Prolong Play in the Video Game Industry

Thesis title: Behavioral Tactics to Drive Spending and Prolong Play in the Video Game Industry
Author: Aruťuňan, David
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Sigmund, Tomáš
Opponents: Pavlů, David
Thesis language: English
Abstract:
The video game industry’s monetization strategies have transformed from one-time purchases to dynamic “live service” models that leverage behavioral psychology and predatory techniques to drive ongoing player engagement and recurring spending. The main goal of this bachelor thesis is to consolidate research about these psychological methods and how they are used in the video game industry. The first part reviews key psychological techniques and describes how they are embedded in specific monetization models. The second part empirically analyzes player experience, gaming and spending habits, and awareness of these psychological methods through quantitative research. By consolidating fragmented literature and combining it with original empirical data, this paper provides a structured overview of how behavioral psychology is commodified in gaming. The findings offer actionable insights for players, game developers and regulators aiming to understand and ethically govern the psychological design tactics found in video games.
Keywords: psychology; video games; monetization; flow theory
Thesis title: Behaviorální taktiky pro zvýšení utrácení a prodloužení doby hraní ve videoherním průmyslu
Author: Aruťuňan, David
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Sigmund, Tomáš
Opponents: Pavlů, David
Thesis language: English
Abstract:
Monetizační strategie herního průmyslu se proměnily z jednorázových nákupů na dynamické modely „live service,“ které využívají behaviorální psychologii a predátorské techniky k podpoře dlouhodobé angažovanosti hráčů a opakovaných výdajů. Hlavním cílem této bakalářské práce je shromáždit roztříštěnou literaturu o těchto psychologických metodách a o jejich využití v herním průmyslu. První část shrnuje klíčové psychologické techniky a popisuje, jak jsou využity v konkrétních monetizačních modelech. Druhá část empiricky analyzuje herní zážitek, herní a nákupní návyky hráčů a povědomí o těchto psychologických metodách pomocí kvantitativního výzkumu. Konsolidací roztříštěné literatury a jejím spojením s originálními empirickými daty tato práce poskytuje strukturovaný přehled o tom, jak se behaviorální psychologie využívají ve videohrách. Zjištění nabízejí užitečné poznatky pro hráče, vývojáře her a regulátory, kteří usilují o pochopení a etickou regulaci psychologických designových taktik ve videohrách.
Keywords: videohry; teorie flow; psychologie; monetizace

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 9. 2024
Date of submission: 11. 5. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: