The Role of Information Literacy in Countering Disinformation

Thesis title: Využitie informačnej gramotnosti v boji proti dezinformáciám
Author: Mihoková, Barbora
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Sigmund, Tomáš
Opponents: Korčák, Jiří
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Bakalárska práca sa venuje vzťahu medzi úrovňou informačnej gramotnosti a schopnosťou jednotlivcov hodnotiť dôveryhodnosť príspevkov na sociálnych sieťach. Cieľom je zistiť, do akej miery sa teoretické znalosti prejavujú v praktickom rozhodovaní pri konfrontácii s dezinformačným obsahom. Výskum využíva kvalitatívny prístup založený na kombinácii modifikovaného testu informačnej gramotnosti a štruktúrovaného rozhovoru. Zistenia ukazujú, že hoci medzi výsledkami testu a schopnosťou rozpoznať dezinformácie existuje istá súvislosť, nie je úplná. Niektorí respondenti s nižším skóre v teste dokázali správne identifikovať manipulatívny obsah, zatiaľ čo respondenti s vyšším skóre občas zlyhali pri jeho praktickom posúdení. Významnú úlohu zohrávajú aj faktory ako vizuálna stránka, emočné pôsobenie obsahu či osobná skúsenosť. Výsledky zároveň ukazujú, že podstatným faktorom pri hodnotení príspevkov je aj schopnosť zamyslieť sa nad tým, ako môže daný obsah pôsobiť na ostatných používateľov a aké dôsledky môže mať jeho ďalšie šírenie.
Keywords: informačná gramotnosť; dezinformácie; sociálne siete
Thesis title: Využitie informačnej gramotnosti v boji proti dezinformáciám
Author: Mihoková, Barbora
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Sigmund, Tomáš
Opponents: Korčák, Jiří
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Bakalářská práce se věnuje vztahu mezi úrovní informační gramotnosti a schopností jednotlivců posuzovat důvěryhodnost příspěvků na sociálních sítích. Cílem je zjistit, do jaké míry se teoretické znalosti promítají do praktického rozhodování při konfrontaci s dezinformačním obsahem. Výzkum využívá kvalitativní přístup založený na kombinaci modifikovaného testu informační gramotnosti a strukturovaného rozhovoru. Zjištění ukazují, že přestože mezi výsledky testu a schopností rozpoznat dezinformace existuje určitá souvislost, není úplná. Někteří respondenti s nižším skóre v testu dokázali správně identifikovat manipulativní obsah, zatímco respondenti s vyšším skóre v praktickém posouzení občas selhávali. Významnou roli hrají také faktory jako vizuální stránka, emoční působení obsahu či osobní zkušenost. Výsledky zároveň ukazují, že klíčovým faktorem při hodnocení příspěvků je i schopnost zamyslet se nad tím, jak může daný obsah působit na ostatní uživatele a jaké důsledky může mít jeho další šíření.
Keywords: dezinformace; sociální sítě; informační gramotnost
Thesis title: The Role of Information Literacy in Countering Disinformation
Author: Mihoková, Barbora
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Sigmund, Tomáš
Opponents: Korčák, Jiří
Thesis language: Slovensky
Abstract:
The bachelor thesis examines the relationship between the level of information literacy and the ability of individuals to assess the trustworthiness of social media posts. The aim is to investigate to what extent theoretical knowledge manifests itself in practical decision-making when confronted with misinformation content. The research uses a qualitative approach based on a combination of a modified information literacy test and a structured interview. The findings show that although there is some association between test scores and the ability to recognize misinformation, it is not complete. Some respondents with lower test scores were able to correctly identify manipulative content, while respondents with higher scores occasionally failed to make practical judgements about it. Factors such as visuals, the emotional impact of the content or personal experience also play a significant role. The results also show that the ability to reflect on how the content may affect other users and what consequences it may have for further dissemination is also a significant factor in evaluating posts.
Keywords: social media; information literacy; disinformation

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 8. 2024
Date of submission: 11. 5. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: