Influencers' influence on the dissemination of information on the Internet: mechanisms, strategies and impacts on audiences

Thesis title: Vliv influencerů na šíření informací na internetu: Mechanismy, strategie a dopady na publikum
Author: Hložek, David
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Syrovátková, Jana
Opponents: Malcová, Dana
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce zkoumá vliv influencerů na šíření informací na internetu se zaměřením na formát Reels na Instagramu. Kombinuje kvantitativní a kvalitativní přístup k analýze komunikačních a obsahových strategií, které influenceři využívají k dosažení vysoké míry zapojení publika (engagementu). Pomocí případové studie mého profilu @jsemhusby a komparativní analýzy čtyř dalších profilů identifikuji, jaký vliv má typ obsahu, formát sdělení, den a čas publikace nebo zapojení do placených spoluprací na metriky engagementu, jako jsou lajky, komentáře, sdílení a konverze na nové sledující. Cílem práce je odhalit, které strategie se ukazují jako nejefektivnější při šíření obsahu a jaký mají dopad na publikum v online prostředí.
Keywords: influenceři; Instagram; komunikační strategie; obsahová strategie; algoritmy sociálních sítí; digitální marketing; případová studie; engagement rate; publikum; šíření informací; sociální sítě; Reels; typy obsahu; placené spolupráce
Thesis title: Influencers' influence on the dissemination of information on the Internet: mechanisms, strategies and impacts on audiences
Author: Hložek, David
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Syrovátková, Jana
Opponents: Malcová, Dana
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis examines the influence of influencers on the spread of information on the internet, focusing on the Reels format on Instagram. It combines quantitative and qualitative approaches to analyze the communication and content strategies that influencers use to achieve high levels of audience engagement. Using a case study of my profile @jsemhusby and a comparative analysis of four other profiles, I identify how the type of content, message format, day and time of publication, or involvement in paid collaborations affect engagement metrics such as likes, comments, shares, and conversions to new followers. The aim of this paper is to uncover which strategies prove to be most effective in content dissemination and what impact they have on audiences in the online environment.
Keywords: Reels; Instagram; case study; influencers; engagement rate; communication strategy; content strategy; content types; information dissemination; social networks; social networking algorithms; paid collaboration; audience; digital marketing

Information about study

Study programme: Informační média a služby
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 4. 1. 2025
Date of submission: 12. 5. 2025
Date of defense: 17. 6. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/90881/podrobnosti

Files for download

    Last update: