Activating students in the teaching of economic subjects at a selected secondary school

Thesis title: Aktivizace žáků ve výuce ekonomických předmětů na vybrané střední škole
Author: Nováková, Kateřina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Krpálek, Pavel
Opponents: Holečková, Lenka
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce s názvem „Aktivizace žáků ve výuce ekonomických předmětů na vybrané střední škole“ se zabývá problematikou aktivizujících vyučovacích metod. Jejím cílem je získat informace o četnosti užívání těchto metod vyučujícími, o spokojenosti s jejich využitím ze strany vyučujících i žáků a také o efektech, které tyto metody na žáky mají. V teoretické části práce jsou popsány aktivizační, ale i tradiční vyučovací metody a integrované formy výuky. Výzkum je proveden formou dotazníkového šetření s cílem získat poznatky od žáků a řízených hloubkových rozhovorů s vyučujícími. Empirická část práce se věnuje právě výsledkům tohoto výzkumu a doporučením pro zlepšení aktuální situace na škole. V závěru práce jsou shrnuty veškeré zjištěné poznatky.
Keywords: Aktivizace žáků; Obchodní akademie; Vyučovací metody; Ekonomické předměty
Thesis title: Activating students in the teaching of economic subjects at a selected secondary school
Author: Nováková, Kateřina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Krpálek, Pavel
Opponents: Holečková, Lenka
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis entitled "Activating students in the teaching of economic subjects at a selected secondary school" explores the use of activating teaching methods. Its main aim is to gather information on how frequently these methods are used by teachers, how both teachers and students perceive their effectiveness, and how these methods impact students. The theoretical part outlines various active learning strategies alongside traditional teaching approaches and integrated forms of teaching. The research is conducted through a questionnaire survey aimed at students, and through semi-structured in-depth interviews with teachers. The empirical part of the thesis presents the findings of this research and provides recommendations for improving the current teaching practices at the school. The conclusion of the thesis summarizes all the findings obtained.
Keywords: Business academy; Teaching methods; Economics subjects; Activating students

Information about study

Study programme: Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 11. 2024
Date of submission: 12. 5. 2025
Date of defense: 18. 6. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/90428/podrobnosti

Files for download

    Last update: