Generation Z's loyalty to fast fashion brands

Thesis title: Loajalita generace Z k fast fashion značkám
Author: Markulček, Petr
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Tahal, Radek
Opponents: Koudelka, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem diplomové práce je identifikovat faktory ovlivňující loajalitu generace Z ke značkám rychlé módy v České republice a porozumět specifikům jejich nákupního chování v tomto odvětví. Teoretická část popisuje módní průmysl a fenomén rychlé módy, zaměřuje se na zákaznickou loajalitu a výzkumy v oblasti loajality v odvětví fast fashion. Dále jsou rozebrány generační rozdíly, včetně generace Z. Metodologická část formuluje metodu výzkumu pomocí individuálních hloubkových rozhovorů a stanovuje čtyři výzkumné otázky. Praktická část se zaměřuje na analýzu výzkumných dat a jejich interpretaci. Výzkum ukázal, že loajalitu ovlivňuje cenová dostupnost, dostupnost kamenných prodejen, prostředí prodejen, zákaznická zkušenost, šířka sortimentu a aktuálnost trendů. Pro generaci Z představuje nákup u fast fashion značek formu socializace. Roli v nákupním procesu hraje názor okolí.
Keywords: Fast fashion; Generace Z; Loajalita
Thesis title: Generation Z's loyalty to fast fashion brands
Author: Markulček, Petr
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Tahal, Radek
Opponents: Koudelka, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this thesis is to identify factors influencing the loyalty of Generation Z to fast fashion brands in the Czech Republic and to understand the specifics of their purchasing behaviour in this industry. The theoretical part describes the fashion industry and the phenomenon of fast fashion, focusing on customer loyalty and research in the field of loyalty within the fast fashion. It also examines generational differences, including Generation Z. The methodology part formulates the research approach using individual in-depth interviews and defines four research questions. The practical part focuses on analysing and interpreting the research data. The findings reveal that loyalty is influenced by affordability, the availability of physical stores, the store environment, previous customer experience, product assortment, and trend relevance. For Generation Z, shopping at fast fashion brands is a form of socialization. The opinion of others plays a role in the purchasing process.
Keywords: Loyalty; Fast fashion; Generation Z

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 11. 2024
Date of submission: 12. 5. 2025
Date of defense: 16. 6. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/90211/podrobnosti

Files for download

    Last update: