Thesis title: |
Komparácia špeciálnych štátnych škôl pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v Českej a Slovenskej republike medzi rokmi 2019-2024 |
Author: |
Červenková, Frederika |
Thesis type: |
Bachelor thesis |
Supervisor: |
Milaniaková, Lucie |
Opponents: |
- |
Thesis language: |
Slovensky |
Abstract: |
Bakalárska práca sa venuje komparatívnej analýze systému špeciálneho štátneho školstva pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v Slovenskej a Českej republike v rokoch 2019 až 2024. Cieľom práce je porovnanie prístupu špeciálneho vzdelávania k žiakom so zdravotným znevýhodnením. Teoretická časť práce ponúka základnú literárnu rešerš dôležitú pre pochopenie súvislostí uvedených v praktickej časti. Praktická časť sa zameriava na analýzu vývoja počtu škôl, žiakov, učiteľov a finančných výdavkov v špeciálnom školstve. Zistenia ukazujú, že Česká republika uprednostňuje integráciu žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami do bežných škôl, pričom dosahuje stabilný rast personálnych kapacít a nižší počet žiakov na učiteľa. Slovenská republika sa naopak vo väčšej miere opiera o samostatné špeciálne inštitúcie, čelí poklesu počtu špeciálnych pedagógov a aktuálne sa nachádza v období reforiem. Výsledky práce poukazujú na vyššiu stabilitu systému špeciálneho školstva v Českej republike. Zároveň vyvracajú hypotézy, že špeciálni pedagógovia v Česku sú finančne lepšie ohodnotení ako ich kolegovia na Slovensku a že Česká republika vynakladá väčší podiel verejných financií na špeciálne školstvo. Hypotéza o vyššom počte žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v Českej republike je potvrdená len čiastočne, ale ukázalo sa, že Česká republika má výrazne rozvinutejší systém integrácie týchto žiakov do bežného vzdelávania. |
Keywords: |
žiaci; špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby; zdravotné znevýhodnenie; špeciálne štátne školy |
Thesis title: |
Komparácia špeciálnych štátnych škôl pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v Českej a Slovenskej republike medzi rokmi 2019-2024 |
Author: |
Červenková, Frederika |
Thesis type: |
Bakalářská práce |
Supervisor: |
Milaniaková, Lucie |
Opponents: |
- |
Thesis language: |
Slovensky |
Abstract: |
Bakalářská práce se věnuje komparativní analýze systému speciálního státního školství pro žáky se speciálními výchovně-vzdělávacími potřebami ve Slovenské a České republice v letech 2019 až 2024. Cílem práce je porovnání přístupu speciálního vzdělávání k žákům se zdravotním znevýhodněním. Teoretická část práce nabízí základní literární rešerši důležitou pro pochopení souvislostí uvedených v praktické části. Praktická část se zaměřuje na analýzu vývoje počtu škol, žáků, učitelů a finančních výdajů ve speciálním školství. Zjištění ukazují, že Česká republika upřednostňuje integraci žáků se speciálními výchovně-vzdělávacími potřebami do běžných škol, přičemž dosahuje stabilního růstu personálních kapacit a nižšího počtu žáků na učitele. Slovenská republika se naopak ve větší míře opírá o samostatné speciální instituce, čelí poklesu počtu speciálních pedagogů a aktuálně se nachází v období reforem. Výsledky práce poukazují na vyšší stabilitu systému speciálního školství v České republice. Zároveň vyvracejí hypotézy, že speciální pedagogové v Česku jsou finančně lépe ohodnoceni než jejich kolegové na Slovensku a že Česká republika vynakládá větší podíl veřejných financí na speciální školství. Hypotéza o vyšším počtu žáků se speciálními výchovně-vzdělávacími potřebami v České republice je potvrzena jen částečně, ale ukázalo se, že Česká republika má výrazně rozvinutější systém integrace těchto žáků do běžného vzdělávání. |
Keywords: |
speciální státní školy; žáci; speciální výchovně-vzdělávací potřeby; zdravotní znevýhodnění |
Thesis title: |
Comparison of Special State Schools for Pupils with Special Educational Needs in the Czech and Slovak Republics between 2019 and 2024 |
Author: |
Červenková, Frederika |
Thesis type: |
Bachelor thesis |
Supervisor: |
Milaniaková, Lucie |
Opponents: |
- |
Thesis language: |
Slovensky |
Abstract: |
The bachelor thesis focuses on a comparative analysis of the system of special public education for pupils with special educational needs in the Slovak Republic and the Czech Republic during the period 2019 to 2024. The aim of the thesis is to compare the approaches of special education for pupils with disabilities. The theoretical part offers a basic literature search important for understanding the context in the practical part. The practical part analyzes the trends in the number of schools, pupils, teachers and financial expenditures in special education. The findings indicates that the Czech Republic prioritizes the integration of pupils with special educational needs into mainstream schools, while achieving a steady growth in staff capacity and a lower number of pupils per teacher. Slovak republic, on the other hand, relies more heavily on separate special institutions, faces a decline in the number of special educators and is currently in a period of reform. The results point to a higher stability of the special education system in the Czech Republic. Furthermore, the findings refute the hypotheses that special educators in the Czech Republic receive higher financial compensation than their colleagues in Slovakia and that the Czech Republic spends a larger share of public funds on special education. The hypothesis that the number of pupils with special educational needs is higher in the Czech Republic is only partially confirmed, showing that the Czech Republic has a significantly more developed system for integrating these pupils into mainstream education. |
Keywords: |
students; special state schools; special educational needs; disability |
Information about study
Study programme: |
Národní hospodářství |
Type of study programme: |
Bakalářský studijní program |
Assigned degree: |
Bc. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of Economics |
Department: |
Department of Economic and Social Policy |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
10. 10. 2024 |
Date of submission: |
12. 5. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.