Financial aspects of business model transition: A case study of a company in the automotive industry

Thesis title: Finanční aspekty změny obchodního modelu: Případová studie společnosti v automobilovém průmyslu
Author: Vološin, Rostislav
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Svačina, Pavel
Opponents: Jablonský, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá finančními aspekty změny obchodního modelu, konkrétně přechodem z tradičního dealerského na agenturní model prodeje v automobilovém průmyslu. První část práce shrnuje dosavadní poznatky o obchodních modelech a jejich vliv na finanční zdraví podniků, přičemž se zaměřuje na aktuální trendy, které ovlivňují automobilky v Evropě, a samotnou dynamiku trhu. Praktická část analyzuje konkrétní případ zavedení agenturního modelu ve vybrané automobilce, a to, jak z pohledu jeho dopadu na výnosy, nákladovou strukturu, cash-flow a ziskovost výrobce, tak i ze strategického a kvalitativního pohledu. Cílem práce je identifikovat hlavní ekonomické faktory a finanční přínosy, ale také rizika a investiční nároky spojené s touto transformací. Práce kombinuje teoretické přístupy s empirickými poznatky získanými prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru s představitelem společnosti Mercedes-Benz Česká republika, což umožňuje hlubší pochopení finančních dopadů obchodní inovace v praxi.
Keywords: automotive; případová studie; omnichannel; agenturní model; finanční zdraví; rozhovor; prodejní model; obchodní model; dealerský model; přidaná hodnota; zákaznická zkušenost
Thesis title: Financial aspects of business model transition: A case study of a company in the automotive industry
Author: Vološin, Rostislav
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Svačina, Pavel
Opponents: Jablonský, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Master's thesis focuses on the financial aspects of business model transition, specifically the transition from traditional dealer model to agency sales model in the automotive industry. The first part of the thesis summarises existing knowledge of business models and it's impact on the financial health of companies, focusing on the current trends affecting car companies in Europe and the market dynamics themselves. Practical part analyses the specific case of the implementation of agency model in a selected car company in terms of its impact on the manufacturer's revenues, cost structure, cash-flow and profitability, while also focusing on strategic and qualitative aspect. The aim of the paper is to identify main economic drivers and financial benefits, as well as the risks and investment requirements associated with this transformation. Thesis combines theoretical approaches with empirical findings obtained through a semi-structured interview with a representative of Mercedes-Benz Czech Republic, which allows for a deeper understanding of the financial implications of business innovation in practice.
Keywords: added value; dealer model; omnichannel; business model; interview; automotive; financial health; customer experience; case study; agency model; sales model

Information about study

Study programme: Finance a oceňování podniku
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Corporate Finance

Information on submission and defense

Date of assignment: 8. 10. 2024
Date of submission: 13. 5. 2025
Date of defense: 4. 6. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/89841/podrobnosti

Files for download

    Last update: