Marketing Strategies of Scouting Organizations: A Comparative Study between Urban and Rural Centers

Thesis title: Marketingové strategie skautských organizací: Komparativní studie mezi středisky v Praze a na venkově
Author: Nováková, Aneta
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Procházková, Markéta
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá marketingovými strategiemi skautských organizací a jejich komparací mezi městským a venkovským prostředím. Cílem práce je analyzovat marketingové aktivity středisek Junáka – Pražské Dvojky a střediska v Kostelci nad Labem, a identifikovat klíčové faktory ovlivňující udržení mladých vedoucích. Kombinací kvalitativního a kvantitativního výzkumu – polostrukturovaných rozhovorů a anketního šetření – byly zjištěny rozdíly ve vnitřním fungování obou středisek. Zatímco vnější marketing se jeví jako efektivní u obou středisek, vnitřní komunikace vykazuje v Kostelci slabiny. Práce navrhuje konkrétní doporučení pro zlepšení motivace a retence vedoucích, přičemž inspiraci čerpá z úspěšných prvků Pražské Dvojky. Výsledky mohou být přínosem pro další neziskové organizace čelící podobným výzvám.
Keywords: motivace vedoucích; vnitřní komunikace; marketingová strategie; neziskové organizace; Junák – český skaut
Thesis title: Marketing Strategies of Scouting Organizations: A Comparative Study between Urban and Rural Centers
Author: Nováková, Aneta
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Procházková, Markéta
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor's thesis explores marketing strategies within scouting organizations, focusing on a comparative study between urban and rural environments. The objective is to analyse marketing activities of two Junák centers – Pražská Dvojka in Prague and Kostelec nad Labem – and identify key factors influencing the retention of young leaders. Through a combination of qualitative and quantitative research – semi-structured interviews and a questionnaire survey – differences in internal operations were revealed. While external marketing appears effective in both centers, internal communication shows weaknesses in Kostelec. The thesis proposes specific recommendations to improve motivation and leader retention, drawing inspiration from successful practices in Pražská Dvojka. The findings can serve as a useful guide for other nonprofit organizations facing similar challenges.
Keywords: scouting; leader motivation; internal communication; marketing strategy; nonprofit organizations

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 6. 2024
Date of submission: 12. 5. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: