Thesis title: |
Marketingové strategie skautských organizací: Komparativní studie mezi středisky v Praze a na venkově |
Author: |
Nováková, Aneta |
Thesis type: |
Bakalářská práce |
Supervisor: |
Procházková, Markéta |
Opponents: |
- |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Tato bakalářská práce se zabývá marketingovými strategiemi skautských organizací a jejich komparací mezi městským a venkovským prostředím. Cílem práce je analyzovat marketingové aktivity středisek Junáka – Pražské Dvojky a střediska v Kostelci nad Labem, a identifikovat klíčové faktory ovlivňující udržení mladých vedoucích. Kombinací kvalitativního a kvantitativního výzkumu – polostrukturovaných rozhovorů a anketního šetření – byly zjištěny rozdíly ve vnitřním fungování obou středisek. Zatímco vnější marketing se jeví jako efektivní u obou středisek, vnitřní komunikace vykazuje v Kostelci slabiny. Práce navrhuje konkrétní doporučení pro zlepšení motivace a retence vedoucích, přičemž inspiraci čerpá z úspěšných prvků Pražské Dvojky. Výsledky mohou být přínosem pro další neziskové organizace čelící podobným výzvám. |
Keywords: |
motivace vedoucích; vnitřní komunikace; marketingová strategie; neziskové organizace; Junák – český skaut |
Thesis title: |
Marketing Strategies of Scouting Organizations: A Comparative Study between Urban and Rural Centers |
Author: |
Nováková, Aneta |
Thesis type: |
Bachelor thesis |
Supervisor: |
Procházková, Markéta |
Opponents: |
- |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
This bachelor's thesis explores marketing strategies within scouting organizations, focusing on a comparative study between urban and rural environments. The objective is to analyse marketing activities of two Junák centers – Pražská Dvojka in Prague and Kostelec nad Labem – and identify key factors influencing the retention of young leaders. Through a combination of qualitative and quantitative research – semi-structured interviews and a questionnaire survey – differences in internal operations were revealed. While external marketing appears effective in both centers, internal communication shows weaknesses in Kostelec. The thesis proposes specific recommendations to improve motivation and leader retention, drawing inspiration from successful practices in Pražská Dvojka. The findings can serve as a useful guide for other nonprofit organizations facing similar challenges. |
Keywords: |
scouting; leader motivation; internal communication; marketing strategy; nonprofit organizations |
Information about study
Study programme: |
Podniková ekonomika a management |
Type of study programme: |
Bakalářský studijní program |
Assigned degree: |
Bc. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of Business Administration |
Department: |
Department of Marketing |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
25. 6. 2024 |
Date of submission: |
12. 5. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.