Adapting to Disruption: How Consumer Behavior and Digital Innovation Transform the European Publishing Landscape
Thesis title: | Adapting to Disruption: How Consumer Behavior and Digital Innovation Transform the European Publishing Landscape |
---|---|
Author: | Qurku, Krisel |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Kania, Karolina Anna |
Opponents: | Ali, Tanweer |
Thesis language: | English |
Abstract: | This thesis examines how digital change is affecting the reading habits and expectations of Generation Z in Europe. It looks at how younger readers choose what to read, which formats they prefer, and what role discovery tools like social media play. It also explores how publishers are adapting to these changes. The research follows a mixed-methods approach. First, a survey collected quantitative data from European readers. This was followed by consumer interviews to explore the reasons behind their choices in more depth. Expert interviews with publishing professionals offered a view into current industry strategies. By combining these perspectives, the research connects reader behavior with publisher responses and highlights areas where the two are misaligned. The goal is to identify clear, practical steps that publishing houses can take to stay relevant in accordance with the readers’ expectations and needs. |
Keywords: | digital disruption; publishing industry; reading habits; generation Z; digital publishing |
Thesis title: | Přizpůsobení se narušení: Jak spotřebitelské chování a digitální inovace proměňují evropskou vydavatelskou scénu |
---|---|
Author: | Qurku, Krisel |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Kania, Karolina Anna |
Opponents: | Ali, Tanweer |
Thesis language: | English |
Abstract: | Tato práce zkoumá, jak digitální změny ovlivňují čtenářské návyky a očekávání generace Z v Evropě. Zabývá se tím, jak si mladí čtenáři vybírají, co budou číst, jaké formáty preferují a jakou roli hrají nástroje pro objevování, jako jsou sociální média. Zkoumá také, jak se těmto změnám přizpůsobují vydavatelé. Výzkum je založen na smíšených metodách. Nejprve se v rámci průzkumu shromáždily kvantitativní údaje od evropských čtenářů. Následovaly rozhovory se spotřebiteli, jejichž cílem bylo hlouběji prozkoumat důvody jejich volby. Expertní rozhovory s odborníky z vydavatelství nabídly pohled na současné strategie odvětví. Kombinací těchto pohledů výzkum propojuje chování čtenářů s reakcemi vydavatelů a upozorňuje na oblasti, kde jsou tyto dva pohledy v nesouladu. Cílem je identifikovat jasné, praktické kroky, které mohou nakladatelství podniknout, aby zůstala relevantní v souladu s očekáváním a potřebami čtenářů. |
Keywords: | digitální narušení; generace Z; digitální publikování; vydavatelský průmysl; čtenářské návyky |
Information about study
Study programme: | Bachelor of Business Administration |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Business Administration |
Department: | Department of strategy |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 21. 2. 2025 |
---|---|
Date of submission: | 14. 5. 2025 |
Date of defense: | 4. 6. 2025 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/91560/podrobnosti |