Vizovice State Chateau – Analysis of Visitor Satisfaction

Thesis title: Státní zámek Vizovice - analýza návštěvnické spokojenosti
Author: Holíková, Kateřina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Vítová Dušková, Marie
Opponents: Černá, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce analyzuje spokojenost návštěvníků státního zámku Vizovice a hledá faktory, které ji ovlivňují. Cílem je navrhnout podněty ke zlepšení marketingové strategie zámku s ohledem na potřeby a očekávání návštěvníků. Teoretická část vymezuje klíčové pojmy z oblasti návštěvnického chování, návštěvnické spokojenosti a jejího měření, marketingu památek a památkové péče. Praktická část zahrnuje představení samotného zámku, jeho nabídky a postavení v regionu, srovnání se čtyřmi dalšími památkovými objekty a kombinaci dotazníkového šetření, rozhovoru s kastelánkou a analýzy sekundárních dat, zejména z databáze MML-TGI. Výsledky ukazují, jak návštěvníci hodnotí jednotlivé aspekty nabídky zámku Vizovice a do jaké míry se jejich očekávání shodují s představami managementu. Na základě zjištění byla formulována doporučení pro optimalizaci marketingové strategie a rozvoj návštěvnické spokojenosti.
Keywords: návštěvnická spokojenost; návštěvnické chování; památková péče; zámek Vizovice; marketing kulturních památek
Thesis title: Vizovice State Chateau – Analysis of Visitor Satisfaction
Author: Holíková, Kateřina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Vítová Dušková, Marie
Opponents: Černá, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis analyzes the satisfaction of visitors to the state-owned Vizovice Castle and looks for the factors that influence it. The aim is to suggest ideas for improving the castle’s marketing strategy with respect to the needs and expectations of visitors. The theoretical part explains key terms related to visitor behavior, visitor satisfaction and how it is measured, marketing of culture sites, and heritage care. The practical part presents the castle itself, its offer and position in the region, a comparison with four other heritage sites, and a combination of a questionnaire survey, an interview with the castle manager, and an analysis of secondary data, mainly from the MML-TGI database. The results show how visitors rate different aspects of the Vizovice Castle’s offer and to what extent their expectations match the management’s vision. Based on the findings, recommendations were made to improve the marketing strategy and increase visitor satisfaction.
Keywords: Vizovice Castle; visitor satisfaction; marketing of cultural sites; visitor behaviour; heritage care

Information about study

Study programme: Arts Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 1. 2025
Date of submission: 13. 5. 2025
Date of defense: 10. 6. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/91245/podrobnosti

Files for download

    Last update: