Thesis title: |
Vliv metody hodnocení možností na výskyt efektu pořadí při rozhodování |
Author: |
Kulhavá, Adéla |
Thesis type: |
Bakalářská práce |
Supervisor: |
Mařanová, Lucie |
Opponents: |
Vrbová, Lucie |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Schopnost dělat racionální rozhodnutí je v životě klíčová. Rozhodování však často ovlivňují kognitivní zkreslení, tedy systematické chyby v úsudcích a rozhodnutích. Tato bakalářská práce se zaměřuje na jedno z těchto zkreslení, efekt pořadí, který označuje nepřiměřenou preferenci pro první nebo poslední položku v sadě výběru. Tento efekt byl zkoumán ve vztahu ke spotřebnímu rozhodování a cílem bylo zjistit, zda existuje vztah mezi metodou hodnocení možností a výskytem efektu pořadí, konkrétně u spotřebitelů s nízkou znalostí kategorie. Primární data byla získána prostřednictvím online experimentu simulujícího nákupní rozhodování a následně analyzována pomocí binomického a chí-kvadrát testu. Výsledky potvrdily statisticky významný vztah mezi metodou hodnocení možností a výskytem efektu pořadí u zkoumané skupiny spotřebitelů. Vedlejší hypotézy navíc zpochybnily dosavadní vysvětlení tohoto vztahu na základě teorie shody schématu, podle které by přirozenější metoda hodnocení měla posilovat vliv efektu pořadí. Provedený experiment však ukázal, že párové hodnocení, vnímané jako přirozenější, vedlo naopak k oslabení vlivu efektu pořadí u spotřebitelů s nízkou znalostí kategorie. |
Keywords: |
kognitivní zkreslení; efekt pořadí; rozhodování; metody hodnocení možností |
Thesis title: |
The Influence of the Option Evaluation Method on the Occurrence of the Order Effect in Decision-Making |
Author: |
Kulhavá, Adéla |
Thesis type: |
Bachelor thesis |
Supervisor: |
Mařanová, Lucie |
Opponents: |
Vrbová, Lucie |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
The ability to make rational decisions is essential in life. However, decision-making is often influenced by cognitive biases, i.e. systematic errors in judgements and decisions. This thesis focuses on one of these biases, the order effect, which refers to a disproportionate preference for the first or last item in a set of options. This effect was examined in the context of consumer decision-making, with the aim of determining whether there is a relationship between the option evaluation method and the occurrence of the order effect, specifically among consumers with low category knowledge. Primary data were collected through an online experiment simulating purchase decisions and subsequently analysed using binomial and chi-square tests. The results confirmed a significant relationship between the option evaluation method and the occurrence of the order effect in the studied consumer group. Additionally, the findings challenge the current explanation of this connection via the schema congruency theory, according to which a more natural evaluation method should amplify the order effect. However, the experiment conducted showed that pairwise evaluation, perceived as more natural, led to a reduction of the order effect among consumers with low category knowledge. |
Keywords: |
cognitive bias; order effect; decision-making; option evaluation methods |
Information about study
Study programme: |
Podniková ekonomika a management |
Type of study programme: |
Bakalářský studijní program |
Assigned degree: |
Bc. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of Business Administration |
Department: |
Department of Management |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
10. 1. 2025 |
Date of submission: |
13. 5. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.