Regulation of tobacco advertising

Thesis title: Regulace reklamy na tabákové výrobky
Author: Jiroutová, Adéla
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Písař, Pavel
Opponents: Zemplinerová, Alena
Thesis language: Česky
Abstract:
Naším prvním krokem bude návrat do minulosti USA. Pohledem na počátky a historický vývoj regulace tabákové reklamy zjistíme příčiny regulace a reakci subjektů na ni. Porovnáme situaci v Evropské unii v oblasti regulace tabákové reklamy a sponzoringu se situací v České republice a ostatních členských státech. Jaké jsou spotřební trendy a komplexnost proti- kuřácké politiky v zemích evropských zemích odhalíme dalším krokem. Hlavním cílem práce je zhodnocení, zda regulace tabákové reklamy dosáhla svých cílů, které měla vytyčené. Budeme se snažit poukázat na některé mylné představy o nutnosti regulace. Zhodnotíme vliv reklamy na mladistvé. Co nejlépe odpovíme na otázku, zda zákaz tabákové reklamy má vliv na snížení spotřeby tabákových výrobků. Určíme rozdíly ve velikosti spotřeby v zemích bez zákazu tabákové reklamy a v zemích se zákazem. Hlavními podklady nám budou zejména závěry mezinárodních studií zkoumající toto téma. Naším dalším objektem zkoumání budou ekonomické aspekty regulace tabákové reklamy a její reálné dopady na ekonomiku. Posledním zájmem této práce budou další vlivy regulace.
Keywords: spotřeba; EU; tabák; regulace; reklama
Thesis title: Regulation of tobacco advertising
Author: Jiroutová, Adéla
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Písař, Pavel
Opponents: Zemplinerová, Alena
Thesis language: Česky
Abstract:
Our first task will be return to the history of the USA. We will look back at trends in tobacco advertising regulation during the history, we will identify causes of this regulation and reaction of economical subjects at it. We will compare the situation of tobacco advertising and sponsorship in the European Union with regulation in the Czech Republic. Our next step will be discovering consumption trends and complexity of anti-tobacco policy in different countries within the EU. Main purpose of my work is to assess whether the regulation of tobacco advertising reached its goals. We will try to point out some falsehoods about the necessity of this regulation. We will evaluate influence of tobacco advertising on young people. We will do our best to answer the question, whether the bann of tobacco advertising has a direct impact on consumption of tobacco products. We will compare consumption of tobacco products in counties, where tobacco advertising is banned with countries, where tobacco advertising has not been prohibited. The conclusions of international studies, which deal with this topic, will be our main source of information. The economical aspects of tobacco advertising regulation and its real impact on economy will be our next object of observation. At last we will identify other effects of regulation.
Keywords: EU; tobacco; advertising; consumption; regulation

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Národní hospodářství
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economic and Social Policy

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 10. 2008
Date of submission: 1. 1. 2009
Date of defense: 28. 1. 2009
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/15706/podrobnosti

Files for download

    Last update: