The impact of Corporate Social Responsibility (CSR) on the company's competitiveness

Thesis title: Vliv společenské odpovědnosti firem (CSR) na konkurenceschopnost podniku
Author: Malyshenko, Irina
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Cejthamr, Václav
Opponents: Pešata, Karel
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá vztahem mezi konceptem společenské odpovědnosti firem (CSR) a zvyšováním konkurenceschopnosti společnosti. Cílem práce je prozkoumat, zda zavádění CSR strategií může přispět ke zlepšení reputace firmy, posílení loajality zákazníků a přilákání mladých zaměstnanců. Data byla získána kombinací dotazníkových šetření a kvalitativního rozhovoru s představitelem konkrétní společnosti. Výsledky naznačují, že CSR může být vnímána jako účinný nástroj pro zvýšení konkurenceschopnosti společnosti a představovat významnou konkurenční výhodu – posiluje důvěru veřejnosti, podporuje loajalitu zákazníků, zvyšuje zájem uchazečů o práci ve firmě a přispívá k finanční stabilitě. Různé cílové skupiny však kladou důraz na odlišné oblasti CSR, což zdůrazňuje potřebu strategicky vyváženého přístupu při jeho zavádění.
Keywords: společenská odpovědnost firem; konkurenceschopnost; konkurenční výhoda; udržitelnost
Thesis title: The impact of Corporate Social Responsibility (CSR) on the company's competitiveness
Author: Malyshenko, Irina
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Cejthamr, Václav
Opponents: Pešata, Karel
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis focuses on the relationship between the concept of Corporate Social Responsibility (CSR) and increasing the competitiveness of the company. The aim of the thesis is to investigate whether the implementation of CSR strategies can contribute to improving the reputation of the company, strengthening customer loyalty and attracting young employees. Data was collected through a combination of questionnaire surveys and qualitative interview with a representative of a selected company. The results suggest that CSR can be perceived as an effective tool for increasing a company's competitiveness and representing a significant competitive advantage – it enhances a firm's credibility, promotes customer loyalty, increases applicants' interest in working for the company and contributes to financial stability. However, different target groups focus on different areas of CSR, which highlights the need for a strategically balanced approach in its implementation.
Keywords: competitive advantage; sustainability; competitiveness; corporate social responsibility

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 10. 10. 2024
Date of submission: 13. 5. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: