Segmentation of energy and sports drinks market

Thesis title: Segmentace trhu energetických a sportovních nápojů
Author: Langr, Lukáš
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Mitrovič, Marko
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá tématem segmentace trhu energetických a sportovních nápojů v České republice. V rámci tohoto trhu je cílem práce odkrýt vnitřně homogenní a vzájemně heterogenní segmenty, a následně navrhnout marketingová doporučení pro oslovení významných segmentů. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se věnuje oblastem spotřebního chování, segmentace trhu a marketingového výzkumu, přičemž všechny tyto oblasti tvoří podklad pro kvalitní zpracování praktické části. V praktické části jsou nejprve charakterizovány trhy energetických a sportovních nápojů. Následuje segmentace trhu pomocí sekundárních dat z výzkumu MML-TGI, která odhaluje celkem pět segmentů v rámci vymezeného trhu. Pro doplnění informací o segmentech je realizován výzkum založený na primárních datech, pomocí kterého jsou objeveny celkem čtyři segmenty. Po propojení poznatků z obou segmentací jsou zaznamenány výsledné profily segmentů, na jejichž základě jsou formulována marketingová doporučení v podobě marketingového mixu, která mají zajistit jejich efektivní oslovení.
Keywords: energetické nápoje; sportovní nápoje; marketingový výzkum; segmentace trhu
Thesis title: Segmentation of energy and sports drinks market
Author: Langr, Lukáš
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Mitrovič, Marko
Thesis language: Česky
Abstract:
The master’s thesis deals with the segmentation of the energy and sports drinks market in the Czech Republic. Within this market, the aim of the thesis is to uncover internally homogeneous and mutually heterogeneous segments, and subsequently to propose marketing recommendations for addressing significant segments. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part deals with areas of consumer behaviour, market segmentation and marketing research, all of which form the basis for the quality of the practical part. The practical part first characterises the energy and sports drinks markets. This is followed by market segmentation using secondary data from MML-TGI research, which reveals a total of five segments within the defined market. To complement the segment information, research based on primary data is conducted to discover a total of four segments. After combining the findings from both segmentations, the resulting segment profiles are recorded, on the basis of which marketing recommendations in the form of marketing mix are formulated to ensure effective outreach to them.
Keywords: market segmentation; energy drinks; sports drinks; marketing research

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 9. 10. 2024
Date of submission: 13. 5. 2025
Date of defense: 5. 6. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/89847/podrobnosti

Files for download

    Last update: