University-industry collaboration in the context of generational differences
Thesis title: | University-industry collaboration v kontextu generačních rozdílů |
---|---|
Author: | Reml, Tomáš |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Pernica, Karel |
Opponents: | Kubíček, Aleš |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Diplomová práce se zaměřuje na generační rozdílnosti a jejich vliv na partnerství mezi akademickou a podnikovou sférou. Autor v první části práce provádí literární rešerši a představuje současné poznání jak v oblasti akademicko-podnikových vztahů, tak v oblasti generačních specifik a představuje obecné výzvy, které tato specifika představují. V druhé části práce autor provádí empirický výzkum se zástupci akademické a podnikové sféry a proniká hlouběji do problematiky akademicko-podnikových partnerství s vyšším zaměřením na to, jak současní tvůrci politik vnímají generační aspekty při realizaci těchto partnerství. Autor dochází k závěru, že se přístup obou stran dosti liší. Zatímco akademická sféra přistupuje ke spolupráci s důrazem na dlouhodobější cíle, podniková sféra vnímá často partnerství spíše v kontextu střednědobých či krátkodobých cílů, zejména v oblasti náboru, což dle názoru autora vytváří obecnou výzvu současného prostředí českých univerzitně-akademických partnerství. Autor rovněž identifikuje několik příkladů dobré praxe a přináší doporučení pro oba aktéry těchto partnerství. V oblasti generačních rozdílů autor hlavní doporučení směřuje na intenzivnější integraci studentů do tvorby partnerství mezi akademickou a podnikovou sférou a nabízí možné oblasti pro další výzkum. |
Keywords: | generační dynamika; Strategie podnikové a akademické sféry; synergická partnerství |
Thesis title: | University-industry collaboration in the context of generational differences |
---|---|
Author: | Reml, Tomáš |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Pernica, Karel |
Opponents: | Kubíček, Aleš |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The thesis focuses on generational differences and their influence on collaboration between universities and industry. In the introductory part, the author conducts a literature review that outlines the current state of knowledge in both university-industry relations and generational characteristics while also highlighting the general challenges associated with these differences. The second part of the thesis presents empirical research based on interviews with representatives from academia and business. It explores the topic of universities and industry collaboration in greater depth, with a specific focus on how generational aspects are perceived by current policymakers when shaping such partnerships. The author concludes that the approaches of the two sectors differ significantly. Academic institutions tend to emphasize long-term objectives in collaboration, while companies often view partnerships in terms of short-term or medium-term goals, particularly in the context of recruitment. According to the author, this misalignment constitutes a broader challenge within the current Czech university-industry landscape. The thesis also identifies several examples of good practice and offers recommendations tailored to both types of actors. In the area of generational differences, the main recommendation is to strengthen student involvement in the development of university-industry collaboration and to suggest potential directions for future research. |
Keywords: | synergistic partnerships; generational dynamics; Corporate and academic strategies |
Information about study
Study programme: | Management |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Business Administration |
Department: | Department of strategy |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 2. 12. 2024 |
---|---|
Date of submission: | 14. 5. 2025 |
Date of defense: | 16. 6. 2025 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/91602/podrobnosti |