The Impact of the Poka-Yoke Method on Error Rate during Transitions to System 2 Activities

Thesis title: Vliv metody poka-yoke na chybovost při přechodu na činnosti vyžadující zapojení Systému 2
Author: Prosecká, Kateřina
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Abíková, Jana
Opponents: Mojžíš, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
S neustále zvyšujícími se nároky na efektivitu a optimalizaci procesů napříč odvětvími je stále více pozornosti upíráno na roli lidského faktoru v rámci nich. Přesto jsou některé metody, jako například poka-yoke, z pohledu kognitivní ergonomie dosud jen málo prozkoumané. Cílem práce je poskytnout základy k doplnění těchto nedostatků a ověřit, jaký vliv má metoda poka-yoke na chybovost při přechodu na kognitivně náročnější činnosti. Za tímto účelem byl navržen a realizován experiment, jehož se zúčastnilo 42 vysokoškolských studentů. Statistickou analýzou výsledků bylo potvrzeno snížení chybovosti a variability výsledků v důsledku implementace metody u činnosti, v rámci níž byla zavedena. Vliv na chybovost v navazujícím úkonu však na základě získaných empirických dat dokázán nebyl. Identifikací dalších možných směřování výzkumu práce představuje východisko pro budoucí zkoumání této problematiky.
Keywords: kognitivní snadnost; poka-yoke; Systém 1; kognitivní ergonomie; Systém 2
Thesis title: The Impact of the Poka-Yoke Method on Error Rate during Transitions to System 2 Activities
Author: Prosecká, Kateřina
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Abíková, Jana
Opponents: Mojžíš, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
With the increasing demands for efficiency and process optimization across industries, growing attention is being paid to the role of the human factor within these systems. Nevertheless, some methods, such as poka-yoke, have so far been little explored from the perspective of cognitive ergonomics. The aim of this thesis is to contribute to addressing these shortcomings by examining the impact of the poka-yoke method on the error rate when switching to more cognitively demanding tasks. For this purpose, an experiment involving 42 university students was designed and conducted. Statistical analysis of the results confirmed a reduction in both error rate and performance variability in the task with poka-yoke implemented as a direct result of the method’s application. However, based on the collected empirical data, no significant effect on error rate was demonstrated in the subsequent task. By identifying future directions for research, the thesis provides a foundation for future exploration of this topic.
Keywords: poka-yoke; System 1; System 2; cognitive ease; congnitive ergonomics

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 2. 1. 2025
Date of submission: 14. 5. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: