Thesis title: |
Konzumerizmus: Faktory ovplyvňujúce spotrebiteľské správanie a cesty k zmene |
Author: |
Gálisová, Kristína |
Thesis type: |
Bachelor thesis |
Supervisor: |
Džbánková, Zuzana |
Opponents: |
Špeciánová, Jitka |
Thesis language: |
Slovensky |
Abstract: |
Bakalárska práca sa zaoberá problematikou konzumerizmu a nadmernej spotreby s dôrazom na ich negatívne dopady na spoločnosť a životné prostredie. Cieľom práce je analyzovanie správania spotrebiteľov a faktorov, ktoré ich ovplyvňujú, environmentálnych a sociálnych dôsledkov konzumerizmu a hľadanie ciest k zmene. Praktická časť zahŕňa prípadovú štúdiu spoločnosti dm drogerie markt, ktorá prostredníctvom aktivít v oblasti CSR demonštruje, ako môže veľká firma aktívne prispievať k trvalej udržateľnosti. V druhej časti bola realizovaná kvantitatívna analýza, ktorej cieľom bolo preskúmať znalosť respondentov o udržateľných praktikách a mieru ich motivácie k zmene. Práca poukazuje na potenciál udržateľných alternatív pri formovaní spotrebiteľského správania, ale zároveň aj na potrebu systematickej podpory a edukácie na prekonanie ekonomických a behaviorálnych bariér. |
Keywords: |
Konzumerizmus; hyperkonzumerizmus; spotrebiteľské správanie; udržateľnosť; spoločenská zodpovednosť firiem; spotrebiteľ |
Thesis title: |
Consumerism: Factors influencing consumer behaviour and pathways to change |
Author: |
Gálisová, Kristína |
Thesis type: |
Bachelor thesis |
Supervisor: |
Džbánková, Zuzana |
Opponents: |
Špeciánová, Jitka |
Thesis language: |
Slovensky |
Abstract: |
The bachelor thesis deals with the issues of consumerism and over-consumption with an emphasis on their negative impacts on society and the environment. The aim of the thesis is to analyse consumer behaviour and the factors that influence it, the environmental and social consequences of consumerism and to search for pathways to change. The practical part includes a case study of dm drogerie markt, which demonstrates through CSR activities how a large company can actively contribute to sustainability. In the second part, a quantitative analysis was conducted to explore respondents' knowledge of sustainable practices and their level of motivation to change. The thesis highlights the potential of sustainable alternatives in shaping consumer behaviour, but also the need for systematic support and education to overcome economic and behavioural barriers. |
Keywords: |
Consumerism; hyperconsumerism; consumer behaviour; consumer; corporate social responsibility ; sustainability |
Thesis title: |
Konzumerismus: faktory ovlivňující spotřebitelské chování a cesty k změně |
Author: |
Gálisová, Kristína |
Thesis type: |
Bakalářská práce |
Supervisor: |
Džbánková, Zuzana |
Opponents: |
Špeciánová, Jitka |
Thesis language: |
Slovensky |
Abstract: |
Bakalářská práce se zabývá problematikou konzumerismu a nadměrné spotřeby s důrazem na jejich negativní dopady na společnost a životní prostředí. Cílem práce je analyzovat spotřebitelské chování a faktory, které ho ovlivňují, environmentální a sociální důsledky konzumerismu a hledat cesty ke změně. Praktická část obsahuje případovou studii společnosti dm drogerie markt, která prostřednictvím aktivit CSR ukazuje, jak může velká společnost aktivně přispívat k udržitelnosti. Ve druhé části byla provedena kvantitativní analýza, která zkoumala znalosti respondentů o udržitelných postupech a míru jejich motivace ke změně. Práce poukazuje na potenciál udržitelných alternativ při formování spotřebitelského chování, ale také na potřebu systematické podpory a vzdělávání k překonání ekonomických a behaviorálních překážek. |
Keywords: |
konzumerismus; hyperkonzumerismus; spotřebitelské chování; spotřebitel; udržitelnost; společenská odpovědnost firem |
Information about study
Study programme: |
Arts Management |
Type of study programme: |
Bakalářský studijní program |
Assigned degree: |
Bc. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of Business Administration |
Department: |
Department of Managerial Economics |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
11. 2. 2025 |
Date of submission: |
14. 5. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.