Virtual Influencers - Behavior and Trustworthiness on Social Media

Thesis title: Virtuální influenceři - chování a důvěryhodnost v prostoru sociálních sítí
Author: Gichunts, Nare
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Mareš, Jan
Opponents: Klement, Vítězslav
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá zkoumáním virtuálních influencerů a jejich vnímané důvěryhodnosti. Cílem této práce bylo prozkoumat důvěryhodnost virtuálních influencerů a vlastnosti, které mají vliv na budování důvěryhodnosti virtuálního influencera s interagujícím publikem, konkrétně atraktivita, autenticita a antropomorfismus. V teoretické části práce byl definován pojem virtuálního influencera, jeho historie, dělení, výhody i nevýhody a porovnání s reálnými influencery. V praktické části byl proveden primární výzkum ve formě dotazníkového šetření a pomocí statistických testů bylo ověřeno, že všechny tři vlastnosti (autenticita, atraktivita a antropomorfismus) mají vliv na vnímanou důvěryhodnost virtuálního influencera. Zjištění z primárního výzkumu i literární rešerše byla promítnuta do diskuze a na jejich základě byl v rámci kapitoly Praktické implikace vytvořen set manažerských doporučení, jak by měl být virtuální influencer navržen, aby vzbuzoval co největší důvěryhodnost ve spotřebiteli.
Keywords: důvěryhodnost; Influencer marketing; autenticita; antropomorfismus; atraktivita; virtuální influencer
Thesis title: Virtual Influencers - Behavior and Trustworthiness on Social Media
Author: Gichunts, Nare
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Mareš, Jan
Opponents: Klement, Vítězslav
Thesis language: Česky
Abstract:
This Master‘s Thesis explores virtual influencers and their perceived trustworthiness. The aim of this paper was to investigate the trustworthiness of virtual influencers and the characteristics that influence their perceived trustworthiness in the eyes of their audience – namely attractiveness, authenticity and anthropomorphism. The literature review defined the term of virtual influencers, their history, taxonomy, advantages and disadvantages and provided comparison with real influencers. In the empirical part, primary research in the form of a questionnaire survey was conducted and statistical tests were used to verify that all three characteristics (authenticity, attractiveness and anthropomorphism) have an impact on the perceived trustworthiness of a virtual influencer. The findings from the primary research and the literature review were reflected in the discussion, and based on these findings, a set of managerial recommendations was developed in the Practical implications chapter on how a virtual influencer should be designed in order to be trustworthy in the eyes of the consumer.
Keywords: Trustworthiness; Authenticity; Attractiveness; Influencer Marketing; Virtual Influencer; Antropomorphism

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Entrepreneurship

Information on submission and defense

Date of assignment: 13. 11. 2024
Date of submission: 14. 5. 2025
Date of defense: 9. 6. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/90891/podrobnosti

Files for download

    Last update: