How the organization uses mentoring to support the professional development of its managers

Thesis title: Jak organizace využívá mentoring k podpoře profesního rozvoje svých manažerů
Author: Makhkamov, Aziz
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Němec, Otakar
Opponents: Šmíd, David
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá mentoringem jako nástrojem profesního rozvoje manažerů. Cílem bylo analyzovat, jak účastníci mentoringových vztahů – mentoři a mentees – vnímají přínosy mentoringu, jaké s ním mají zkušenosti a jak ovlivňuje jejich profesní růst, motivaci, rozhodování a vztah k organizaci. Teoretická část práce představuje mentoring v kontextu řízení lidských zdrojů, motivačních teorií a organizační kultury. Empirická část je založena na interpretativní fenomenologické analýze (IPA) polostrukturovaných rozhovorů s pěti mentory a pěti mentees. Výsledky ukazují, že mentoring – pokud je veden v atmosféře důvěry a partnerství – přináší významné přínosy jak jednotlivcům, tak celým týmům a organizaci. Mentoring podporuje nejen profesní dovednosti, ale i sebereflexi, angažovanost, vztah k hodnotám organizace a rozvoj leadershipu. Práce zároveň nabízí praktická doporučení pro implementaci mentoringu v praxi.
Keywords: Mentoring; Profesní rozvoj; Mentorský vztah; Motivace; Organizační kultura
Thesis title: How the organization uses mentoring to support the professional development of its managers
Author: Makhkamov, Aziz
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Němec, Otakar
Opponents: Šmíd, David
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis explores mentoring as a tool for professional development of managers. The aim was to analyze how participants of mentoring relationships – both mentors and mentees – perceive its benefits, reflect on their experiences, and how mentoring influences their career growth, motivation, decision-making, and connection to the organization. The theoretical part introduces mentoring within the context of human resource management, motivational theories, and organizational culture. The empirical part is based on Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) of semi-structured interviews with five mentors and five mentees. The findings show that mentoring – when based on trust and partnership – brings significant value to individuals, teams, and the organization as a whole. It supports not only the development of professional competencies but also self-reflection, engagement, value alignment, and leadership capacity. The thesis concludes with practical recommendations for mentoring implementation in organizations.
Keywords: Mentoring; Motivation; Organizational culture; Professional development; Mentoring relationship

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Personnel Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 14. 2. 2025
Date of submission: 14. 5. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: