Management of Generation Z with a Focus on Imposter Syndrome

Thesis title: Vedení generace Z se zaměřením na syndrom podvodníka
Author: Dupáková, Klára
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Petrů, Jaroslav
Opponents: Šilerová, Lenka
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zabývá problematikou vedení generace Z v kontextu syndromu podvodníka, který se stal jedním z psychologických jevů ovlivňujících výkonnost, sebevědomí a profesní rozvoj mladých pracovníků. Cílem práce je analyzovat míru výskytu syndromu podvodníka mezi studenty ekonomických vysokých škol v České republice a Kanadě, identifikovat nejčastější oblasti projevů, porovnat rozdíly v jeho výskytu mezi pohlavími a oběma zeměmi a navrhnout vhodné postupy k jeho zvládání v pracovním prostředí. Teoretická část práce shrnuje současné výzvy, kterým organizace čelí, a přibližuje specifika generace Z. Součástí je také analýza mentálního zdraví s důrazem na syndrom podvodníka. Praktická část vychází z kvantitativního šetření realizovaného prostřednictvím dotazníku Imposter Phenomenon Assessment od Walker a Saklofske (2023). Data jsou analyzována metodami deskriptivní a inferenční statistiky. Výsledky ukazují střední míru výskytu syndromu podvodníka, přičemž jako nejvýraznější se ukázala oblast pochybností o úspěchu. To naznačuje, že generace Z má tendenci zpochybňovat své schopnosti navzdory dosaženým výsledkům, což může negativně ovlivnit jejich pracovní ambice a celkový výkon. Byly zjištěny rozdíly v prožívání mezi muži a ženami. Mezi studenty z České republiky a Kanady nebyly identifikovány statisticky významné rozdíly. Výzkum ukázal, že při vedení generace Z mohou být efektivní zejména transformační, participativní a služební styly vedení. Tyto styly podporují budování pozitivního a podpůrného prostředí. Závěry výzkumu zároveň naznačují, že manažeři mohou zvýšit efektivitu vedení prostřednictvím opatření, jako jsou osobní týmová setkání, jednoznačná komunikace cílů, zpětná vazba založená na konstruktivním přístupu k chybám, mentoring a dostupnost odborné psychologické pomoci. Mezi limitace výzkumu patří zejména velikost a charakter výběrového souboru, které mohou ovlivnit zobecnitelnost zjištění.
Keywords: management; syndrom podvodníka; mentální zdraví; generace Z
Thesis title: Management of Generation Z with a Focus on Imposter Syndrome
Author: Dupáková, Klára
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Petrů, Jaroslav
Opponents: Šilerová, Lenka
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis explores the topic of leadership in Generation Z in relation to impostor syndrome, a psychological phenomenon that impacts performance, self-confidence, and professional development of young employees. The aim of this thesis is to analyze the prevalence of impostor syndrome among business university students in the Czech Republic and Canada, identify the most common areas of its manifestation, compare differences in its occurrence between genders and the two countries, and propose strategies for managing it in the workplace. The theoretical part summarizes the current challenges faced by organizations and provides an overview of the specific characteristics of Generation Z. It also includes an analysis of mental health, with a focus on impostor syndrome. The practical part is based on quantitative research conducted using the Impostor Phenomenon Assessment by Walker and Saklofske (2023). The data is analyzed using descriptive and inferential statistical methods. The results indicate a moderate prevalence of impostor syndrome, with doubts about achievement emerging as the most prominent area of manifestation. This suggests that Generation Z tends to question their abilities despite their achievements, which can negatively affect their career ambitions and overall performance. Gender differences in experience were found. No statistically significant differences were identified between students from the Czech Republic and Canada. The research demonstrates that transformational, participative, and servant styles may be particularly effective when leading Generation Z. These styles promote the creation of a positive and supportive environment. The findings suggest that managers can enhance leadership effectiveness through measures such as personal team meetings, clear communication of goals, feedback based on a constructive approach to mistakes, mentoring, and access to professional psychological support. The limitations of the study include the size and characteristics of the sample, which may affect the generalizability of the findings.
Keywords: mental health; Generation Z; management; imposter syndrome

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Managerial Psychology and Sociology

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 11. 2024
Date of submission: 14. 5. 2025
Date of defense: 4. 6. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/90571/podrobnosti

Files for download

    Last update: