Modification of the Consumer Purchase Decision-Making Process in the Laundry Detergents Market

Thesis title: Modifikace kupního rozhodování spotřebitele na trhu pracích prostředků
Author: Vološin, Adam
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Svoboda , Vojtěch
Thesis language: Česky
Abstract:
Tématem diplomové práce je modifikace kupního rozhodovacího procesu spotřebitele na trhu pracích prostředků. Cílem této závěrečné práce je odkrýt proces kupního rozhodování spotřebitele při nákupu pracích prostředků a doporučit firmám, obchodujícím s vybraným zbožím, marketingovou a obchodní komunikaci. Z tohoto důvodu je nosnou částí práce sekundární výzkum, vycházející z podkladu MML-TGI dat. Výsledkem sekundárního výzkumu bylo pět odhalených segmentů s odlišnými rozhodovacími procesy, které poskytly základ pro primární výzkum. Pomocí syntézy obou výzkumů byla vytvořena marketingová a obchodní doporučení pro různé skupiny značek, rozdělených dle jejich positioningu. Práce dokazuje, že spotřební chování je sice individuální, ale se segmenty, do kterých lze tyto jedince rozčlenit, lze kreativně pracovat a nastavit marketingovou a obchodní orientaci podle jejich kupního rozhodovacího procesu.
Keywords: spotřební chování; kupní rozhodovací proces; segmentace; marketing
Thesis title: Modification of the Consumer Purchase Decision-Making Process in the Laundry Detergents Market
Author: Vološin, Adam
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Svoboda , Vojtěch
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis investigates how the market for laundry detergents has changed how consumers make decisions. In contrast to theoretical models, the goal is to determine how various consumer groups approach important stages of decision making, from problem recognition to post purchase behavior. A follow up primary survey and secondary data from MML-TGI served as the foundation for the study. Five different consumer segments were found, each displaying unique decision making tendencies that laid the groundwork for the primary survey. Marketing and business recommendations were made based on the synthesis of the two study phases. The thesis shows that consumer behavior is not uniform but rather quite varied, and that business can gain a competitive edge by comprehending this variety.
Keywords: consumer behavior; decision-making process; segmentation; marketing

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 10. 2024
Date of submission: 14. 5. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: