Thesis title: |
Modifikace kupního rozhodování spotřebitele na trhu pracích prostředků |
Author: |
Vološin, Adam |
Thesis type: |
Diplomová práce |
Supervisor: |
Koudelka, Jan |
Opponents: |
Svoboda , Vojtěch |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Tématem diplomové práce je modifikace kupního rozhodovacího procesu spotřebitele na trhu pracích prostředků. Cílem této závěrečné práce je odkrýt proces kupního rozhodování spotřebitele při nákupu pracích prostředků a doporučit firmám, obchodujícím s vybraným zbožím, marketingovou a obchodní komunikaci. Z tohoto důvodu je nosnou částí práce sekundární výzkum, vycházející z podkladu MML-TGI dat. Výsledkem sekundárního výzkumu bylo pět odhalených segmentů s odlišnými rozhodovacími procesy, které poskytly základ pro primární výzkum. Pomocí syntézy obou výzkumů byla vytvořena marketingová a obchodní doporučení pro různé skupiny značek, rozdělených dle jejich positioningu. Práce dokazuje, že spotřební chování je sice individuální, ale se segmenty, do kterých lze tyto jedince rozčlenit, lze kreativně pracovat a nastavit marketingovou a obchodní orientaci podle jejich kupního rozhodovacího procesu. |
Keywords: |
spotřební chování; kupní rozhodovací proces; segmentace; marketing |
Thesis title: |
Modification of the Consumer Purchase Decision-Making Process in the Laundry Detergents Market |
Author: |
Vološin, Adam |
Thesis type: |
Diploma thesis |
Supervisor: |
Koudelka, Jan |
Opponents: |
Svoboda , Vojtěch |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
This thesis investigates how the market for laundry detergents has changed how consumers make decisions. In contrast to theoretical models, the goal is to determine how various consumer groups approach important stages of decision making, from problem recognition to post purchase behavior. A follow up primary survey and secondary data from MML-TGI served as the foundation for the study. Five different consumer segments were found, each displaying unique decision making tendencies that laid the groundwork for the primary survey. Marketing and business recommendations were made based on the synthesis of the two study phases. The thesis shows that consumer behavior is not uniform but rather quite varied, and that business can gain a competitive edge by comprehending this variety. |
Keywords: |
consumer behavior; decision-making process; segmentation; marketing |
Information about study
Study programme: |
Management |
Type of study programme: |
Magisterský studijní program |
Assigned degree: |
Ing. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of Business Administration |
Department: |
Department of Marketing |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
29. 10. 2024 |
Date of submission: |
14. 5. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.