Management in MLMs in Czechia: An Exploratory Study

Thesis title: Řízení MLM v České republice: explorativní studie
Author: Mikšovský, Lukáš
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Cejthamr, Václav
Opponents: Kukliš, Igor
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této diplomové práce bylo kvalitativně prozkoumat fungování multi-level marketingu v České republice z pohledu prodejců v první linii. V rámci výzkumu byly provedeny polostrukturované rozhovory s aktuálními i bývalými distributory z různých MLM společností. Tematická analýza ukázala, že budování vlastní sítě je pro většinu distributorů obtížné a spíše než MLM praktikují pouze přímý prodej. Zisky distributorů jsou nízké a úspěch podmiňuje vysoká míra sebeřízení. Mezilidské vztahy oscilují mezi přátelským mentoringem a výkonovým tlakem v závislosti na typu společnosti. Dále respondenti popsali řadu strategií sebeřízení a time managementu nutných k setrvání v MLM. Práce poskytuje informace o výhodách i rizicích spojených s MLM a celkově přispívá k hlubšímu porozumění tomuto fenoménu v českém prostředí.
Keywords: multi-level marketing; přímý prodej; MLM
Thesis title: Management in MLMs in Czechia: An Exploratory Study
Author: Mikšovský, Lukáš
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Cejthamr, Václav
Opponents: Kukliš, Igor
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis qualitatively examines the functioning of multi-level marketing (MLM) in the Czech Republic from the perspective of frontline distributors. Based on semi-structured interviews with current and former distributors from various MLM companies, the thematic analysis revealed that most respondents engaged in direct sales rather than MLM, with profitability proving challenging. Success in MLM requires a high level of self-management and effective time management. Interpersonal relationships ranged from friendly mentoring to performance pressure, depending on the company. Respondents described various self-management strategies essential for staying in MLM. The thesis offers a balanced view of the advantages and risks associated with MLM, contributing to a deeper understanding of this phenomenon in the Czech context.
Keywords: MLM; multi-level marketing; direct sales

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 2. 6. 2024
Date of submission: 14. 5. 2025
Date of defense: 2. 6. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/89115/podrobnosti

Files for download

    Last update: