Volunteering in Nonprofit Organizations: Identifying Motivational Factors and Their Use in Marketing

Thesis title: Dobrovolnictví v neziskových organizacích: Identifikace motivačních faktorů a jejich marketingové využití
Author: Marianová, Tereza
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Kolouchová, Daniela
Opponents: Machek, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zaměřuje na hledání motivace dobrovolníků působících v neziskových organizacích zaměřené na práci s ohroženými dětmi a mládeží. Cílem práce je pomocí polostrukturovaných rozhovorů identifikovat klíčové motivační faktory, které vedou jednotlivce k dobrovolnické činnosti a následně navrhnout doporučení, jak tyto faktory lépe využít v marketingové komunikaci neziskových organizací. Teoretická část definuje klíčové pojmy v oblasti neziskového sektoru, dobrovolnictví a motivace, a marketingové komunikace neziskových organizací. Praktická část je založena na polostrukturovaných rozhovorech s dobrovolníky, které ukázaly, že zásadní roli při rozhodování o zapojení hraje osobní doporučení a důvěra v konkrétní lidi spojené s organizací. Silným nástrojem komunikace je sdílení autentických příběhů dobrovolníků, které podporují důvěru a srozumitelnost. Významným prvkem dlouhodobého setrvání se ukázala být také komunitní atmosféra a přátelská spolupráce. Na základě těchto poznatků práce formuluje doporučení pro praxi neziskových organizací.
Keywords: Marketingová komunikace; Neziskové organizace; Dobrovolnictví; Motivace
Thesis title: Volunteering in Nonprofit Organizations: Identifying Motivational Factors and Their Use in Marketing
Author: Marianová, Tereza
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Kolouchová, Daniela
Opponents: Machek, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis focuses on exploring the motivation of volunteers working in nonprofit organizations dedicated to supporting children and youth in vulnerable life situations. The aim of the thesis is to identify key motivational factors trough semi-structured interviews and to formulate recommendations for how these factors can be effectively used in the marketing communication of nonprofit organizations. The theoretical part defines key concepts related to the nonprofit sector, volunteering and motivation, and marketing communication in nonprofit organizations. The practical part of this thesis is based on semi-structured interviews with volunteers, which revealed that personal recommendations and trust in specific individuals connected to the organization play a key role in the decision to get involved. A powerful communication tool proved to be the sharing of authentic volunteer stories, which enhances both trust and clarity. Another important factor in long-term engagement was the presence of a supportive community atmosphere and friendly collaboration. Based on these findings, the thesis formulates practical recommendations for nonprofit organizations.
Keywords: Volunteering; Motivation; Nonprofit organisations; Marketing communication

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 6. 2024
Date of submission: 14. 5. 2025
Date of defense: 16. 6. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/88713/podrobnosti

Files for download

    Last update: