Gamification as a Tool for the Animation of Cultural Heritage in the Game Industry
Thesis title: | Gamifikace jako nástroj animace kulturního dědictví v herním průmyslu |
---|---|
Author: | Salač, Samuel |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Prokůpek, Marek |
Opponents: | Horová, Jana |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Práce se zaměřuje na zkoumání a analýzu možností, jak lze prostřednictvím gamifikace v herním průmyslu efektivně oživovat kulturní dědictví. Práce nejprve vymezuje teoretický rámec animace kulturního dědictví, gamifikace a herního průmyslu, ze kterého společně s analýzou vybraných případových studií vyvozuje klíčová kritéria pro úspěšnou hru s kulturním přesahem. Tato kritéria jsou dále aplikována v případových studiích a slouží jako základ pro kvalitativní analýzu konkrétního případu animačního projektu Krabat: Útěk z mlýna – deskovou hrou. Závěrečná část shrnuje doporučení pro tvorbu her, které efektivně propojují zábavu a kulturní edukaci, a zároveň nastiňuje potenciál dalšího rozvoje analyzovaného herního projektu. |
Keywords: | kulturní dědictví; gamifikace; animace |
Thesis title: | Gamification as a Tool for the Animation of Cultural Heritage in the Game Industry |
---|---|
Author: | Salač, Samuel |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Prokůpek, Marek |
Opponents: | Horová, Jana |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The thesis focuses on exploring and analyzing how gamification in the game industry can effectively serve to animate cultural heritage. It first defines the theoretical framework of cultural heritage animation, gamification, and the game industry, from which—together with an analysis of selected case studies—it derives key criteria for a successful game with cultural value. These criteria are then applied in the case studies and form the basis for a qualitative analysis of the animation project Krabat: Escape from the Mill—a board game. The final part summarizes recommendations for designing games that successfully combine entertainment with cultural education and outlines the potential for further development of the analyzed game project. |
Keywords: | animation; gamification; cultural heritage |
Information about study
Study programme: | Arts Management |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Business Administration |
Department: | Department of Arts management |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 14. 1. 2025 |
---|---|
Date of submission: | 15. 5. 2025 |
Date of defense: | 17. 6. 2025 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/91444/podrobnosti |