Gamification as a Tool for the Animation of Cultural Heritage in the Game Industry

Thesis title: Gamifikace jako nástroj animace kulturního dědictví v herním průmyslu
Author: Salač, Samuel
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Prokůpek, Marek
Opponents: Horová, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se zaměřuje na zkoumání a analýzu možností, jak lze prostřednictvím gamifikace v herním průmyslu efektivně oživovat kulturní dědictví. Práce nejprve vymezuje teoretický rámec animace kulturního dědictví, gamifikace a herního průmyslu, ze kterého společně s analýzou vybraných případových studií vyvozuje klíčová kritéria pro úspěšnou hru s kulturním přesahem. Tato kritéria jsou dále aplikována v případových studiích a slouží jako základ pro kvalitativní analýzu konkrétního případu animačního projektu Krabat: Útěk z mlýna – deskovou hrou. Závěrečná část shrnuje doporučení pro tvorbu her, které efektivně propojují zábavu a kulturní edukaci, a zároveň nastiňuje potenciál dalšího rozvoje analyzovaného herního projektu.
Keywords: kulturní dědictví; gamifikace; animace
Thesis title: Gamification as a Tool for the Animation of Cultural Heritage in the Game Industry
Author: Salač, Samuel
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Prokůpek, Marek
Opponents: Horová, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis focuses on exploring and analyzing how gamification in the game industry can effectively serve to animate cultural heritage. It first defines the theoretical framework of cultural heritage animation, gamification, and the game industry, from which—together with an analysis of selected case studies—it derives key criteria for a successful game with cultural value. These criteria are then applied in the case studies and form the basis for a qualitative analysis of the animation project Krabat: Escape from the Mill—a board game. The final part summarizes recommendations for designing games that successfully combine entertainment with cultural education and outlines the potential for further development of the analyzed game project.
Keywords: animation; gamification; cultural heritage

Information about study

Study programme: Arts Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Arts management

Information on submission and defense

Date of assignment: 14. 1. 2025
Date of submission: 15. 5. 2025
Date of defense: 17. 6. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/91444/podrobnosti

Files for download

    Last update: