Which nudges influence individuals’ decisions on charitable donations?

Thesis title: Jaké nudges ovlivňují jedince v rozhodování o charitativních příspěvcích?
Author: Chlumská, Martina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Čihák, Jakub
Opponents: Rotschedl, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce zkoumá vliv různých typů pošťouchnutí („nudges“) na výši charitativních příspěvků určených organizaci UNICEF. Výzkum byl realizován prostřednictvím laboratorního experimentu se 160 účastníky, kteří byli náhodně přiřazeni do jedné z pěti experimentálních podmínek (kontrolní skupina, výchozí nastavení, sociální norma, pozitivní rámování a negativní rámování) a následně rozhodovali o výši daru. Samotná pošťouchnutí nemají statisticky signifikantní vliv na výši daru, avšak byly identifikovány významné interakční efekty mezi pošťouchnutími a individuálními charakteristikami účastníků. Psychologické motivace (warm-glow, altruismus, morální odpovědnost), pohlaví a osobnostní rys přívětivosti významně ovlivňují výši charitativního příspěvku. Hlavním přínosem této práce je zejména identifikace interakčních efektů.
Keywords: pošťouchnutí; warm-glow efekt; behaviorální ekonomie; laboratorní experiment; charitativní dárcovství; osobnostní rysy
Thesis title: Which nudges influence individuals’ decisions on charitable donations?
Author: Chlumská, Martina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Čihák, Jakub
Opponents: Rotschedl, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis examines the impact of various types of nudges on the amount of charitable donations to UNICEF. The research was conducted through a laboratory experiment involving 160 participants, who were randomly assigned to one of five experimental conditions (control group, default option, social norm, positive framing, and negative framing) and subsequently decided how much to donate. The results showed that nudges do not have a statistically significant effect on donation amounts. However, significant interaction effects between nudges and individual characteristics of participants were identified. Psychological motivations (warm-glow effect, altruism, moral obligation), gender, and the personality traits of agreeableness proved to be significant predictors of charitable giving. The main contribution of this thesis lies in identifying these interaction effects.
Keywords: laboratory experiment; nudges; behavioral economics; charity giving; personality traits; warm-glow effect

Information about study

Study programme: Ekonomie
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 11. 2024
Date of submission: 15. 5. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: