Minimum School Size

Thesis title: Minimální velikost školy
Author: Ponczová, Alžběta
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Sedmihradská, Lucie
Opponents: Valenta, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou možností úspor ve školách v souvislosti s připravovanou legislativní změnou, která stanovuje minimální počet dětí a žáků pro zachování právní subjektivity školy. Cílem je prostřednictvím případové studie obce Žebrák posoudit možnost sdílení nepedagogických pracovníků a služeb mezi školskými zařízeními. V teoretické části je popsána stávající i navrhovaná legislativa a systém financování škol. Praktická část využívá kvantitativní data z účetních výkazů za rok 2024 a kvalitativní rozhovory s vedením škol. Na základě analýzy byly navrženy tři varianty sdílení nepedagogických pracovníků. Výsledky ukazují, že sdílení těchto pozic může být ekonomicky efektivní, pokud jsou zohledněna specifika jednotlivých škol. Rozhovory zároveň poukazují na nutnost individuálního přístupu a upozorňují na možná provozní a organizační rizika.
Keywords: financování škol; legislativní změna; nepedagogičtí pracovníci
Thesis title: Minimum School Size
Author: Ponczová, Alžběta
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Sedmihradská, Lucie
Opponents: Valenta, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor’s thesis analyzes potential cost-saving measures in schools in relation to a proposed legislative change that establishes a minimum number of children and pupils required for a school to retain its legal status. The aim is to assess, through a case study of the municipality of Žebrák, the feasibility of sharing non-teaching staff and services among educational institutions. The theoretical part outlines both the current and proposed legislation, as well as the school funding system. The practical part draws on quantitative data from 2024 financial statements and qualitative interviews with school management. Based on the analysis, three models of sharing non-teaching staff are proposed. The results suggest that such sharing can be economically efficient, provided the specific characteristics of each school are considered. The interviews also emphasize the need for an individualized approach and highlight potential operational and organizational risks.
Keywords: school funding; legislative change; non-teaching staff

Information about study

Study programme: Finance
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Public Finance

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 9. 2024
Date of submission: 15. 5. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: