E-cigarettes business on its dawn and companies’ approach to users

Thesis title: Počátky obchodu s produktem „E-cigarety“ a přístup firem k uživatelům
Author: Tsikin, Vladislav
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Koľveková, Gabriela
Opponents: Špeciánová, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
Odvětví elektronických cigaret představuje dynamicky se rozvíjející segment tabákového průmyslu, který kombinuje technologické inovace s řadou marketingových přístupů a strategií. Tato bakalářská práce se zabývá marketingovou komunikací v daném odvětví. Cílem práce je analyzovat, jak firmy prezentují své produkty a jakými marketingovými přístupy se snaží oslovit různé skupiny spotřebitelů. Teoretická část práce představuje vybrané marketingové přístupy typické pro propagaci e-cigaret, stejně jako popis samotných elektronických cigaret a jejich typologii. Praktická část je založena na obsahové analýze marketingové komunikace a zaměřuje se na tři hlavní značky v segmentu HTP (Heated Tobacco Products) – IQOS, Glo a Ploom.
Keywords: Elektronické cigarety; Glo; IQOS; marketingové přístupy; Ploom; sociální média; HTP; obsahová analýza
Thesis title: E-cigarettes business on its dawn and companies’ approach to users
Author: Tsikin, Vladislav
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Koľveková, Gabriela
Opponents: Špeciánová, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
The electronic cigarette sector represents a dynamically evolving segment of the tobacco market, combining technological innovation with a range of marketing approaches and strategies. This bachelor's thesis focuses on marketing communication within this sector. The aim of the thesis is to analyze how companies present their products and what marketing strategies they use to appeal to different consumer groups. The theoretical part of the thesis introduces selected marketing approaches typical for the promotion of e-cigarettes, as well as a description and typology of electronic cigarettes themselves. The practical part is based on content analysis of marketing communication and focuses on three major brands in the Heated Tobacco Products (HTP) segment – IQOS, Glo, and Ploom.
Keywords: Electronic cigarettes; marketing approaches; content analysis; HTP; IQOS; Glo; Ploom; social media

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Managerial Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 9. 2024
Date of submission: 15. 5. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: