Thesis title: |
Vliv státní podpory na rozvoj elektromobility: Aplikace metody difference-in-differences v ČR a Norsku |
Author: |
Kotek, Vladan |
Thesis type: |
Bakalářská práce |
Supervisor: |
Kureková, Lucie |
Opponents: |
Čihák, Jakub |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Tato bakalářská práce se zabývá vlivem státní podpory na rozvoj elektromobility, a to prostřednictvím komparativní analýzy České republiky a Norska v období let 1990– 2024. Cílem je zjistit, zda a jak se konkrétní zásahy promítly do zvýšení počtu nových registrací elektromobilů. Norsko zde slouží jako referenční země díky dlouhodobé a systematické podpoře elektromobility. Práce vychází z ekonomických teorií tržního selhání a zdůrazňuje význam státních zásahů při podpoře rozšiřování nových technologií. V rámci analýzy jsou kombinovány kvalitativní deskripce vývoje podpůrných politik a trendů v registracích elektromobilů s metodou Difference-in-Differences. Ze závěrů práce vychází že komplexní, stabilní a dobře cílené balíčky podpůrných opatření v Norsku vedly k výraznému růstu trhu elektromobilů, zatímco v České republice vedla nekoordinovaná, méně intenzivní podpůrná opatření k pomalejšímu nástupu elektromobility. |
Keywords: |
Státní podpora; Difference-in-Differences; Veřejná politika; Elektromobilita; Tržní selhání; Česká republika; Norsko |
Thesis title: |
THE IMPACT OF STATE SUPPORT ON THE DEVELOPMENT OF ELECTROMOBILITY: APPLICATION OF THE DIFFERENCE-IN-DIFFERENCES METHOD IN THE CZECH REPUBLIC AND NORWAY |
Author: |
Kotek, Vladan |
Thesis type: |
Bachelor thesis |
Supervisor: |
Kureková, Lucie |
Opponents: |
Čihák, Jakub |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
This bachelor’s thesis examines the impact of state support on the development of electric mobility through a comparative analysis of the Czech Republic and Norway between 1990 and 2024. The goal is to determine whether and how specific interventions have contributed to the increase in new electric vehicle registrations. Norway serves as a reference country due to its long-term and systematic support for electric mobility. The thesis is based on economic theories of market failure and emphasizes the importance of state interventions in promoting the adoption of new technologies. The analysis combines qualitative descriptions of the development of support policies and trends in electric vehicle registrations with the Difference-in-Differences method. The conclusions of the thesis suggest that comprehensive, stable, and well-targeted support packages in Norway led to significant market growth for electric vehicles, while in the Czech Republic, less coordinated and less intensive support measures resulted in a slower adoption of electric mobility. |
Keywords: |
Electromobility; Government support; Difference-in- Differences; Public policy; Market failure; Czech Republic; Norway |
Information about study
Study programme: |
Ekonomie |
Type of study programme: |
Bakalářský studijní program |
Assigned degree: |
Bc. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of Economics |
Department: |
Department of Economics |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
22. 2. 2025 |
Date of submission: |
18. 5. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.