Thesis title: |
Využití moderních didaktických prostředků ve výuce ekonomických předmětů |
Author: |
Kadlecová, Barbora |
Thesis type: |
Diplomová práce |
Supervisor: |
Krpálková Krelová, Katarína |
Opponents: |
Králová, Alena |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Diplomová práce se zabývá využitím moderních didaktických prostředků ve výuce ekonomických předmětů na středních ekonomických školách. Cílem práce je analyzovat současný stav používání těchto prostředků a navrhnout efektivní způsoby jejich integrace do výuky s cílem zlepšit kvalitu vzdělávání. Teoretická část se zaměřuje na definici moderních didaktických prostředků, jejich vývoj, výhody a nevýhody při výuce ekonomických předmětů. Současně je zmíněna role učitele a změny ve vzdělávacím procesu v důsledku zapojení těchto technologií. Praktická část zahrnuje dotazníkové šetření mezi učiteli a žáky, které zkoumá jejich zkušenosti s využíváním moderních technologií a jejich preference. Dále jsou prezentovány konkrétní návrhy na sady učebních pomůcek a jejich zařazení do výukového procesu a jejich zhodnocení. Na základě výsledků výzkumu jsou navržena doporučení pro efektivnější začlenění moderních didaktických nástrojů do výuky na středních ekonomických školách. |
Keywords: |
interaktivní tabule; účetní software; videa; chytrý telefon; ekonomické předměty; didaktické prostředky; moderní technologie; dataprojektor |
Thesis title: |
The Use of Modern Didactic Tools in the Teaching of Economic Subjects |
Author: |
Kadlecová, Barbora |
Thesis type: |
Diploma thesis |
Supervisor: |
Krpálková Krelová, Katarína |
Opponents: |
Králová, Alena |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
The thesis deals with the use of modern teaching tools in the instruction of economic subjects at secondary economic schools. The aim of the thesis is to analyze the current state of the use of these tools and propose effective ways to integrate them into teaching in order to improve the quality of education. The theoretical part focuses on defining modern didactic tools, their development, advantages, and disadvantages in teaching economic subjects. Additionally, it discusses the role of the teacher and changes in the educational process resulting from the integration of these technologies. The practical part includes a survey conducted among teachers and students, exploring their experiences with modern technologies and their preferences. Specific proposals for sets of teaching aids, their inclusion in the teaching process, and their evaluation are also presented. Based on the research results, recommendations are made for the more effective integration of modern teaching tools into the instruction at secondary economic schools. |
Keywords: |
didactic tools; smartphone; data projector; interactive whiteboard; economic subjects; modern technologies; accounting software; videos |
Information about study
Study programme: |
Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy |
Type of study programme: |
Magisterský studijní program |
Assigned degree: |
Ing. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of Finance and Accounting |
Department: |
Department of Economic Teaching Methodology |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
27. 11. 2024 |
Date of submission: |
19. 5. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.