Thesis title: |
Postoj učitelů a žáků k využití AI ve vzdělávání na středních školách ekonomického zaměření |
Author: |
Vocetka, Lukáš |
Thesis type: |
Diplomová práce |
Supervisor: |
Krpálková Krelová, Katarína |
Opponents: |
Pavera, Libor |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Diplomová práce se zabývá postojem učitelů a žáků k využití umělé inteligence ve vzdělávání na středních školách ekonomického zaměření včetně úrovně jejich znalostí a schopností práce s touto technologií. Pozornost je věnována charakteristice generace Z, generativní umělé inteligence včetně popisu jejího historického vývoje a využití AI ve vzdělávání. V závěru teoretické části jsou uvedeny výsledky dvou výzkumů, kterých se zúčastnili učitelé a žáci středních škol. Tyto výzkumy se zabývaly podobným tématem a slouží tudíž k závěrečnému porovnání s výsledky z výzkumné části. Výzkumná část je zaměřená na empirický kvalitativní a kvantitativní výzkum, kterého se zúčastnili učitelé a žáci středních škol ekonomického zaměření. Výsledky od učitelů jsou ještě detailněji doplněny výsledky z řízených strukturovaných rozhovorů se dvěma učiteli střední školy ekonomického zaměření. V poslední části jsou sděleny výsledky výzkumu a formulovány návrhy a doporučení pro pedagogickou praxi. |
Keywords: |
ChatGPT; Generativní umělá inteligence; Generace Z; AI |
Thesis title: |
Attitude of teachers and students towards the use of AI in education at high schools with an economic focus |
Author: |
Vocetka, Lukáš |
Thesis type: |
Diploma thesis |
Supervisor: |
Krpálková Krelová, Katarína |
Opponents: |
Pavera, Libor |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
The diploma thesis deals with the attitude of teachers and students towards the use of artificial intelligence in education at high schools of economic focus, including the level of their knowledge and skills in working with this technology. Attention is paid to the characteristics of generation Z, generative artificial intelligence, including a description of its historical development and the use of AI in education. The results of two research studies in which teachers and students of high schools participated are presented at the end of the theoretical part. These studies dealt with a similar topic and therefore serve as a final comparison with the results from the research part. The research part is focused on empirical qualitative and quantitative research in which teachers and students of high schools of economic focus participated. The results from the teachers are complemented in even greater detail by the results from guided structured interviews with two teachers of high schools of economic focus. In the last part, the research results are presented and suggestions and recommendations for pedagogical practice are formulated. |
Keywords: |
ChatGPT; Generation Z; Generative Artificial Intelligence; AI |
Information about study
Study programme: |
Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy |
Type of study programme: |
Magisterský studijní program |
Assigned degree: |
Ing. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of Finance and Accounting |
Department: |
Department of Economic Teaching Methodology |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
18. 11. 2024 |
Date of submission: |
19. 5. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.