Implementation of the Fictitious Firm subject in the curriculum of the Business Academy

Thesis title: Implementace předmětu Fiktivní firma do oboru vzdělání Obchodní akademie
Author: Mikešová, Markéta
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Berková, Kateřina
Opponents: Krpálek, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce s názvem „Implementace předmětu Fiktivní firma do kurikula oboru vzdělání Obchodní akademie“ se zaměřuje na návrh a začlenění tohoto předmětu do odborného vzdělávání na obchodní akademii. Cílem práce je na základě kvalitativního výzkumu ověřit možnosti zavedení Fiktivní firmy do kurikula konkrétní střední školy. Teoretická část se věnuje vymezení předmětu Fiktivní firma, jeho vzdělávacím cílům a přínosu pro rozvoj odborných i klíčových kompetencí žáků. Součástí práce je návrh struktury předmětu, tematického plánu a vhodných didaktických metod. Na základě výsledků výzkumu jsou v závěru formulována doporučení pro konkrétní střední školu, která mohou být využita pro širší aplikaci tohoto přístupu na dalších školách.
Keywords: kurikulum; klíčové kompetence; fiktivní firma; integrovaná výuka; obchodní akademie; vyučovací metoda
Thesis title: Implementation of the Fictitious Firm subject in the curriculum of the Business Academy
Author: Mikešová, Markéta
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Berková, Kateřina
Opponents: Krpálek, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis titled „Implementation of the Fictitious Firm subject in the curriculum of the Business Academy“ focuses on the design and integration of this subject in the vocational education at the Business Academy. The aim of the thesis is to verify the possibility of introducing the Fictitious Firm into the curriculum of a specific secondary school based on qualitative research. The theoretical part is devoted to the definition of the Fictitious Firm subject, its educational objectives and its contribution to the development of students' professional and key competences. The thesis includes a proposal of the structure of the subject, thematic plan and appropriate didactic methods. Based on the results of the research, recommendations for a specific secondary school are made in the conclusion, which can be used for a wider application of this approach in other schools.
Keywords: curriculum; key competencies; teaching method; fictitious firm; integrated teaching; business academy

Information about study

Study programme: Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 9. 2024
Date of submission: 19. 5. 2025
Date of defense: 18. 6. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/89667/podrobnosti

Files for download

    Last update: