Financial Literacy, Consumer Self-Esteem and the Popularity of Financial Products in the European Union

Thesis title: Finanční gramotnost, sebevědomí spotřebitelů a popularita finančních produktů v Evropské unii
Author: Flodrman, Matyáš
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Vyletelka, Michal
Opponents: Volf, Lukáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce je zaměřena na finanční gramotnost, sebevědomí spotřebitelů a popularitu finančních produktů. Úvodní kapitola popisuje základní teoretické principy v oblasti chování spotřebitelů na trhu a metodiku měření finanční gramotnosti v propojení s výsledky již realizovaných měření. Ve druhé části jsou popsány základní skupiny finančních produktů z pohledu jejich funkce a historického vývoje. Závěrečná kapitola je věnována empirickému vyhodnocení výstupů z dotazníkového šetření Flash Eurobarometer 525 prostřednictvím regresních modelů. Lineární regresní model odhadnutý metodou nejmenších čtverců s robustními směrodatnými chybami ukázal statisticky významný vztah mezi nadhodnocením vlastních finančních znalostí respondentů a jejich úrovní finanční gramotnosti, výší příjmů, vzděláním a věkem. Popularita finančních produktů byla zkoumána pomocí logistických regresních modelů. Ve většině případů byly identifikovány významné souvislosti mezi vlastnictvím konkrétních typů produktů a úrovní finanční gramotnosti, výší příjmů, vzděláním, věkem a státní příslušností respondentů. Závěry poukazují na významnou roli prostředí a vlastností jednotlivce na rozhodování na trhu.
Keywords: sebevědomí spotřebitele; finanční produkty; Flash Eurobarometer 525; finanční gramotnost
Thesis title: Financial Literacy, Consumer Self-Esteem and the Popularity of Financial Products in the European Union
Author: Flodrman, Matyáš
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Vyletelka, Michal
Opponents: Volf, Lukáš
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis focuses on financial literacy, consumer self-esteem and the popularity of financial products. The opening chapter describes the main theoretical principles in the area of consumer behaviour and the methodology of measuring financial literacy in connection with the results of already conducted measurements. The second part of the thesis describes the main groups of financial products from the perspective of their function and historical development. The final chapter is focused on the empirical evaluation of the output of the Flash Eurobarometer 525 survey through the use of regression models. The linear regression model estimated by the ordinary least squares method with robust standard errors showed a statistically significant relationship between respondents' overestimation of their own financial knowledge and their level of financial literacy, income level, education and age. The popularity of financial products was examined using logistic regression models. In most cases, significant associations were identified between ownership of specific types of products and the respondents' level of financial literacy, income level, education, age and the country of citizenship. The conclusions point out a significant role of an individual's environment and characteristics on market decision making.
Keywords: Flash Eurobarometer 525; consumer self-esteem; financial literacy; financial products

Information about study

Study programme: Finance
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Banking and Insurance

Information on submission and defense

Date of assignment: 6. 11. 2024
Date of submission: 20. 5. 2025
Date of defense: 6. 6. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/90261/podrobnosti

Files for download

    Last update: