Thesis title: |
Komparace společností EUROMEDIA GROUP, a.s. a Albatros Media a.s. pomocí vybraných nástrojů finanční analýzy |
Author: |
Žofčáková, Tereza |
Thesis type: |
Bakalářská práce |
Supervisor: |
Jablonský, Petr |
Opponents: |
Rýdlová, Barbora |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Tato práce se zabývá komparací a analogií společností Albatros Media a EUROMEDIA GROUP. Vybrané podniky jsou nakladatelské společnosti, oba ovšem s jinými vedlejšími činnostmi, přesto působí na primárně na stejném trhu, každá společnost se však zaměřuje na jiného odběratele. Společnost Albatros Media se zaměřuje více na výrobní činnost a své tituly prodává nejvíce na B2B trhu, v posledních letech také expanduje do zahraničí. Společnost EUROMEDIA GROUP se oproti tomu zaměřuje více na obchodní činnost a působí na B2C trhu, zejména skrze svou síť knihkupectví. Celá problematika je řešena z primárně ekonomického pohledu za podpory účetních dat a vybraných ukazatelů finanční analýzy. Tyto ukazatele následně poukázaly na rozdíl zadluženosti společností, přičemž podíl vlastního kapitálu společnosti EUROMEDIA GROUP v posledních letech prudce poklesl. Obě společnosti jsou pak z různých pohledů porovnatelné, zcela srovnatelné však nejsou. |
Keywords: |
nakladatelství; komparace; finanční analýza; privátní nakladatelé |
Thesis title: |
Comparison of companies EUROMEDIA GROUP, a.s. and Albatros Media a.s. using selected financial analysis indicators |
Author: |
Žofčáková, Tereza |
Thesis type: |
Bachelor thesis |
Supervisor: |
Jablonský, Petr |
Opponents: |
Rýdlová, Barbora |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
This work is dealing with comparisons and analogies between companies Albatros Media and EUROMEDIA GROUP. Selected businesses are publishing companies however, both has different side activities, despite they operate in the same market, each of companies focuses on another customer. Company Albatros Media is more focused on production activity and sells its books mostly on B2B market, in recent years is also expanding abroad. Company EUROMEDIA GROUP in contrast to that is more focused on business activity and operates on B2C market, especially through its bookstore chain. The whole issue is addressed primarily from an economic perspecitve, supported by accounting data and selected financial analysis indicators. These indicators subsequently pointed out to a difference in companies' indebtedness, with company EUROMEDIA GROUP's equity ratio having fallen sharply in recent years. Both companies are comparable from different perspectives however, they are not completely comparable. |
Keywords: |
publishing house; financial analysis; comparison |
Information about study
Study programme: |
Účetnictví a finanční řízení podniku |
Type of study programme: |
Bakalářský studijní program |
Assigned degree: |
Bc. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of Finance and Accounting |
Department: |
Department of Corporate Finance |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
15. 10. 2024 |
Date of submission: |
21. 5. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.