Comparison of companies EUROMEDIA GROUP, a.s. and Albatros Media a.s. using selected financial analysis indicators

Thesis title: Komparace společností EUROMEDIA GROUP, a.s. a Albatros Media a.s. pomocí vybraných nástrojů finanční analýzy
Author: Žofčáková, Tereza
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Jablonský, Petr
Opponents: Rýdlová, Barbora
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zabývá komparací a analogií společností Albatros Media a EUROMEDIA GROUP. Vybrané podniky jsou nakladatelské společnosti, oba ovšem s jinými vedlejšími činnostmi, přesto působí na primárně na stejném trhu, každá společnost se však zaměřuje na jiného odběratele. Společnost Albatros Media se zaměřuje více na výrobní činnost a své tituly prodává nejvíce na B2B trhu, v posledních letech také expanduje do zahraničí. Společnost EUROMEDIA GROUP se oproti tomu zaměřuje více na obchodní činnost a působí na B2C trhu, zejména skrze svou síť knihkupectví. Celá problematika je řešena z primárně ekonomického pohledu za podpory účetních dat a vybraných ukazatelů finanční analýzy. Tyto ukazatele následně poukázaly na rozdíl zadluženosti společností, přičemž podíl vlastního kapitálu společnosti EUROMEDIA GROUP v posledních letech prudce poklesl. Obě společnosti jsou pak z různých pohledů porovnatelné, zcela srovnatelné však nejsou.
Keywords: nakladatelství; komparace; finanční analýza; privátní nakladatelé
Thesis title: Comparison of companies EUROMEDIA GROUP, a.s. and Albatros Media a.s. using selected financial analysis indicators
Author: Žofčáková, Tereza
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Jablonský, Petr
Opponents: Rýdlová, Barbora
Thesis language: Česky
Abstract:
This work is dealing with comparisons and analogies between companies Albatros Media and EUROMEDIA GROUP. Selected businesses are publishing companies however, both has different side activities, despite they operate in the same market, each of companies focuses on another customer. Company Albatros Media is more focused on production activity and sells its books mostly on B2B market, in recent years is also expanding abroad. Company EUROMEDIA GROUP in contrast to that is more focused on business activity and operates on B2C market, especially through its bookstore chain. The whole issue is addressed primarily from an economic perspecitve, supported by accounting data and selected financial analysis indicators. These indicators subsequently pointed out to a difference in companies' indebtedness, with company EUROMEDIA GROUP's equity ratio having fallen sharply in recent years. Both companies are comparable from different perspectives however, they are not completely comparable.
Keywords: publishing house; financial analysis; comparison

Information about study

Study programme: Účetnictví a finanční řízení podniku
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Corporate Finance

Information on submission and defense

Date of assignment: 15. 10. 2024
Date of submission: 21. 5. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: