Financial analysis of BMW with emphasis on current trends in the automotive industry

Thesis title: Finanční analýza BMW s důrazem na aktuální trendy v automobilovém průmyslu
Author: Götz, Jakub
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Šmídová, Radana
Opponents: Maříková, Pavla
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zaměřuje na finanční analýzu společnosti BMW a na trendy v automobilovém průmyslu, zejména pak na elektromobilitu a rozvoj. Cílem práce bylo zhodnotit finanční situaci BMW v porovnání s konkurenty Mercedes-Benz, Tesla Motors a Volkswagenem a poskytnout potencionálním zákazníkům přehled o dlouhodobé stabilitě značky. Analýza ukázala nejen, že BMW je konkurenceschopnou a finančně zdravou společností ale také, že dosahuje solidních výsledků v oblasti rentability, efektivity hospodaření i zadluženosti. Podnik dále investuje nemalé prostředky do inovací a rozvoje, což posiluje jeho schopnost přizpůsobit se změnám v automobilovém sektoru. Zároveň však analýza upozorňuje na možné riziko spojené se silným zastoupením prodejů v Číně, kde BMW realizuje přibližně 30 % svých tržeb. Výsledky potvrzují, že BMW představuje pro spotřebitele bezpečnou volbu nejen z hlediska kvality vozidel, ale i z pohledu dlouhodobé dostupnosti a také stability a udržitelnosti značky.
Keywords: elektromobilita ; automobilový trh ; BMW ; finanční analýza ; rentabilita
Thesis title: Financial analysis of BMW with emphasis on current trends in the automotive industry
Author: Götz, Jakub
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Šmídová, Radana
Opponents: Maříková, Pavla
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor's thesis focuses on the financial analysis of BMW and trends in the automotive industry, especially electromobility and development. The aim of the thesis was to evaluate the financial situation of BMW in comparison with competitors Mercedes-Benz, Tesla Motors and Volkswagen and to provide potential customers with an overview of the long-term stability of the brand. The analysis showed not only that BMW is a competitive and financially healthy company, but also that it achieves solid results in the areas of profitability, economic efficiency and debt. The company also invests considerable resources in innovation and development, which strengthens its ability to adapt to changes in the automotive sector. At the same time, the analysis draws attention to the possible risk associated with a strong presence of sales in China, where BMW generates approximately 30% of its sales. The results confirm that BMW represents a safe choice for consumers not only in terms of vehicle quality, but also in terms of long-term availability and stability and sustainability of the brand.
Keywords: electromobility; BMW ; financial analysis; automotive market; profitability

Information about study

Study programme: Účetnictví a finanční řízení podniku
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Corporate Finance

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 1. 2025
Date of submission: 22. 5. 2025
Date of defense: 5. 6. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/91100/podrobnosti

Files for download

    Last update: