The Role and Importance of Public Administration in Primary and Secondary Education in the Czech Republic

Thesis title: Postavení a význam veřejné správy v základním a středním vzdělávání v České republice
Author: Follprechtová, Karolína
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Černá Silovská, Hana
Opponents: Kolaříková, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zaměřuje na hodnocení postavení a významu veřejné správy v základním a středním vzdělávání v České republice. Cílem práce je analyzovat, jak veřejná správa ovlivňuje fungování základních a středních škol v oblastech podpory vzdělávacích programů, financování, školní inspekce, jazykového vzdělávání, mezinárodní spolupráce a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Součástí zkoumání je také hodnocení míry spokojenosti škol s činností státní správy a samosprávy. Na základě analýzy statistických údajů a polostrukturovaných rozhovorů s řediteli škol a zástupcem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy bylo zjištěno, že spolupráce mezi veřejnou správou a školami probíhá prakticky na denní bázi. Ačkoli některé školy postrádají intenzivnější metodickou či finanční podporu, většina z nich vyjadřuje s fungováním veřejné správy celkovou spokojenost.
Keywords: veřejná správa; financování; podpora; vzdělávací programy; pedagog; základní vzdělávání; střední vzdělávání
Thesis title: The Role and Importance of Public Administration in Primary and Secondary Education in the Czech Republic
Author: Follprechtová, Karolína
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Černá Silovská, Hana
Opponents: Kolaříková, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor's thesis focuses on assessing the role and significance of public administration in primary and secondary education in the Czech Republic. The aim of the thesis is to analyse how public administration influences the functioning of primary and secondary schools in the areas of educational programme support, funding, school inspections, language education, international cooperation, and professional development for teachers. The thesis also explores the level of satisfaction of schools with the work of public and local authorities. Based on the analysis of statistical data and structured interviews with school principals and a representative of the Ministry of Education, Youth and Sports, it was found that cooperation between public administration and schools takes place on a daily basis. Although some schools lack stronger methodological or financial support, most of them express overall satisfaction with the functioning of public administration.
Keywords: funding; support; teacher; secondary education; educational programmes; public administration; primary education

Information about study

Study programme: Veřejná správa a regionální rozvoj
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Regional Studies

Information on submission and defense

Date of assignment: 13. 2. 2025
Date of submission: 25. 5. 2025
Date of defense: 12. 6. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/91394/podrobnosti

Files for download

    Last update: