Visualization-Based Web Teaching Aid for Accounting Education at Business Academies
Thesis title: | Vizualizační webová učební pomůcka pro výuku účetnictví na obchodních akademiích |
---|---|
Author: | Kubů, Nikola |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Berková, Kateřina |
Opponents: | Krpálek, Pavel |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Diplomová práce se zaměřuje na tvorbu vizualizační učební pomůcky využitelnou na středních školách a její následné ověření v praxi na bázi kvalitativního výzkumu. Cílem práce je vytvořit webovou platformu obsahující výukové materiály, prezentace, příklady a testy, které budou sloužit žákům k dobrovolnému samostudiu i jako podpora během výuky. Teoretická část práce se zabývá specifickými potřebami výuky účetnictví na středních školách. Dále se věnuje didaktickým prostředkům a zkoumá vliv moderních technologií na efektivitu vzdělávání. Také bude stručně uvedený obsah a rozvržení tematického celku dlouhodobého majetku. Praktická část práce zahrnuje stručný návod na realizaci webové platformy, která poskytuje interaktivní výukové materiály. Tyto materiály zahrnují prezentace, procvičovací příklady a testy. Vše je navržené tak, aby žákům pomohlo lépe pochopit a osvojit si učivo. Tato část poskytne také sběr a analýzu dat z dotazníků mezi žáky obchodních akademií. Na základě zjištěných potřeb bude modifikována webová učební pomůcka. Ověření proběhne skrze analýzu výsledků prostřednictvím rozhovorů s učiteli. Na základě získaných výsledků z výzkumu jsou navržena doporučení pro praxi. |
Keywords: | vizualizace; účetnictví; dlouhodobý majetek; Učební pomůcka; webová stránka |
Thesis title: | Visualization-Based Web Teaching Aid for Accounting Education at Business Academies |
---|---|
Author: | Kubů, Nikola |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Berková, Kateřina |
Opponents: | Krpálek, Pavel |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This diploma thesis focuses on the development of a visualization-based teaching aid designed for use in secondary schools, and its subsequent verification in practice through qualitative research. The aim of the thesis is to create a web platform containing educational materials, presentations, exercises, and tests that will serve students both for voluntary self-study and as a support tool during lessons. The theoretical part addresses the specific needs of teaching accounting at secondary schools. It also deals with didactic tools and examines the impact of modern technologies on the effectiveness of education. Furthermore, the content and structure of the thematic unit fixed assets is briefly outlined. The practical part includes a concise guide for creating a web platform offering interactive educational materials. These materials consist of presentations, practice exercises, and tests, all designed to help students better understand and master the subject matter. This section also includes data collection and analysis based on questionnaires completed by students of business academies. Based on the identified needs, the web-based teaching aid will be modified. Verification will take place through an analysis of results obtained from interviews with teachers. Based on the research findings, recommendations for practice are proposed. |
Keywords: | Teaching aid; website; visualization; fixed assets; accounting |
Information about study
Study programme: | Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Economic Teaching Methodology |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 5. 11. 2024 |
---|---|
Date of submission: | 25. 5. 2025 |
Date of defense: | 18. 6. 2025 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/90254/podrobnosti |