Thesis title: |
Čínská automobilová expanze na evropský trh jako potenciální politická a ekonomická hrozba |
Author: |
Alvaradová, Tereza |
Thesis type: |
Diplomová práce |
Supervisor: |
Zemanová, Štěpánka |
Opponents: |
Dubský, Zbyněk |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Elektromobilita jako částečně regulací tažený trend otevírá dveře novým hráčům do odvětví automobilového průmyslu. Zatímco v případě spalovacích motorů hledaly tradiční evropské značky relativně těžko k sobě rovné konkurenty, v případě elektromobilů je soutěž mnohem vyrovnanější a každý faktor, který má potenciál ovlivnit dynamiku odvětví, může být rozhodující – ať už se jedná o regulace odvětví, nebo naopak jeho státní podporu, případně dovozní podmínky. Protože prosazování čínské konkurence na evropském trhu je tématem, které se v nedávné době stalo předmětem projednávání na úrovni EU, diplomová práce paralelně zkoumá a analyzuje možnosti zahraniční politiky EU směrem k ČLR v oblasti automobilového průmyslu a dává si za cíl identifikovat důvody z hlediska EU pro / proti etablování protekcionistické politiky směrem k ČLR v odvětví, a to za pomocí využití metody Impact Assessment Evropské komise a v rámci teoretického ukotvení Economic Statecraft. Aplikace metodologie a teoretického přístupu na problematiku čínské expanze BEVs na evropský trh umožnila formulovat 4 modelové scénáře možných dopadů pro EU v oblasti politicko-ekonomické, sociální a environmentální. Umírněná protekcionistická politika ukotvená legislativním rámcem nerozporuje obecné ani specifické cíle Evropské unie a nejlépe reaguje na potenciální změny strategie ze strany ČLR. |
Keywords: |
Impact Assessment; Čínská konkurence v oblasti BEVs; Economic Statecraft |
Thesis title: |
The Expansion of Chinese Automakers into the European Market as a Potential Political and Economic Threat |
Author: |
Alvaradová, Tereza |
Thesis type: |
Diploma thesis |
Supervisor: |
Zemanová, Štěpánka |
Opponents: |
Dubský, Zbyněk |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Electromobility, as a trend partially driven by regulation, is opening the door for new players to enter the automotive industry. Whereas traditional European brands faced limited competition in the era of internal combustion engines, the electric vehicle segment is far more balanced and any factor with the potential to shift the dynamics of the industry can prove decisive, whether it's regulation, state support, or import conditions. Given that the growing presence of Chinese competitors in the European market has recently become a subject of discussion at the EU level, this thesis concurrently examines and analyzes the tools of the EU’s foreign policy towards the People’s Republic of China (PRC) in the automotive sector. Its aim is to identify the EU’s arguments for and against adopting a protectionist policy toward the PRC in this industry. The analysis employs the European Commission’s Impact Assessment methodology and is grounded in the theoretical framework of Economic Statecraft. Applying this methodology and theoretical approach to the issue of China’s expansion of BEVs into the European market has allowed to formulate four model scenarios outlining possible impacts on the EU across political-economic, social, and environmental dimensions. A moderate protectionist policy embedded within a legislative framework does not conflict with either the general or specific objectives of the European Union and offers the most appropriate response to potential strategic shifts on the part of the PRC. |
Keywords: |
Economic Statecraft ; Impact Assessment; Chinese Competition in the BEV Sector |
Information about study
Study programme: |
Mezinárodní studia a diplomacie |
Type of study programme: |
Magisterský studijní program |
Assigned degree: |
Ing. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of International Relations |
Department: |
Department of International and Diplomatic Studies |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
29. 8. 2023 |
Date of submission: |
22. 6. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.