Thesis title: |
Redesign existující mobilní aplikace obchodního řetězce |
Author: |
Geislerová, Marie |
Thesis type: |
Diplomová práce |
Supervisor: |
Jílková, Petra |
Opponents: |
Charvátová, Dagmar |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Věrnostní aplikace obchodních řetězců se staly klíčovým nástrojem pro budování vztahů se zákazníky, jejich design ale může vytvářet problémy s použitelností, které mohou negativně ovlivnit uživatelskou zkušenost zákazníků. Cílem diplomové práce je navrhnout nový design existující mobilní aplikace obchodního řetězce a vytvořit její prototyp. V teoretické části práce byly vymezeny základní principy z psychologie a dále pojmy a metody v oblasti UX/UI. Praktická část využívá jako rámec proces Design thinking a jeho fáze: empatii, definování, generování nápadů, prototypování a testování. Na základě heuristické analýzy a tematické analýzy založené na výstupech z polostrukturovaných hloubkových rozhovorů byly identifikovány hlavní problémy aplikace. Pro ty byly pomocí ideačních metod braindumpingu a myšlenkové mapy vygenerovány a vydefinovány návrhy na řešení, které byly převedeny na konkrétní požadavky. Podle vzniklé specifikace požadavků byl vytvořen grafický návrh, nejprve ve formě low-fidelity wireframů, následně high-fidelity modelu a nakonec interaktivního prototypu. Prototyp byl otestován s uživateli metodou testování použitelnosti a bylo ověřeno, že prototyp řeší nalezené problémy. Hlavním výstupem je interaktivní prototyp mobilní aplikace určené pro věrnostní program obchodního řetězce. Přínosem této práce je samotná identifikace problémů již existující aplikace a také navržené řešení těchto problémů v podobě nového designu, který by v případě jeho implementace umožnil uživatelům prožít příjemnější uživatelský zážitek. |
Keywords: |
mobilní aplikace; věrnostní program; redesign; UX; Design thinking; prototyp |
Thesis title: |
Redesign of an Existing Retail Chain Mobile Application |
Author: |
Geislerová, Marie |
Thesis type: |
Diploma thesis |
Supervisor: |
Jílková, Petra |
Opponents: |
Charvátová, Dagmar |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Mobile loyalty applications of retail chains have become a key tool for building customer relationships, but their design can create usability issues that may negatively affect customers' user experience. The aim of this thesis is to design a new interface for an existing mobile app of a retail chain and create its prototype. The theoretical part of the thesis outlines basic principles of psychology and also basic concepts and methods in the field of UX/UI. The practical part is based on the Design thinking framework and follows its phases: empathize, define, ideate, prototype, and test. Through heuristic evaluation and thematic analysis of data from semi-structured in-depth interviews, the main problems of the application were identified. Solutions for these problems were generated and defined using ideation methods such as braindumping and mind mapping, which were then converted into specific requirements. According to the requirements, a graphic design was created, first in the form of low-fidelity wireframes, then a high-fidelity model and finally an interactive prototype. The prototype was tested with users using the usability testing method, and it was shown to address the identified issues. The main deliverable is an interactive prototype of a mobile app designed for a retail chain's loyalty program. The contribution of this work is the identification of problems in an existing application and also the proposed solution to these problems in the form of a new design that would, if implemented, allow users to have a more pleasant user experience. |
Keywords: |
prototype; mobile app; redesign; UX; Design thinking; loyalty program |
Information about study
Study programme: |
Informační systémy a technologie/UX výzkum a design |
Type of study programme: |
Magisterský studijní program |
Assigned degree: |
Ing. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of Informatics and Statistics |
Department: |
Department of Multimedia |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
25. 3. 2024 |
Date of submission: |
26. 6. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.