Thesis title: |
Optimalizácia herných manuálov |
Author: |
Daniš, Adam |
Thesis type: |
Diploma thesis |
Supervisor: |
Vondra, Zdeněk |
Opponents: |
- |
Thesis language: |
Slovensky |
Abstract: |
Diplomová práca sa zaoberá návrhom a testovaním optimalizácie herných manuálov v oblasti stolových hier. Hlavným cieľom bolo znížiť čas potrebný na pochopenie pravidiel o polovicu a zároveň zvýšiť ich zrozumiteľnosť a používateľský komfort. Práca vychádza z princípov kognitívnej vedy, najmä teórie kognitívnej záťaže, a overuje ich uplatniteľnosť v praxi. Optimalizačné zásahy sa zameriavali na zníženie vonkajšej kognitívnej záťaže prostredníctvom úpravy štruktúry textu, zvýrazňovania kľúčových prvkov, vizuálnej navigácie a odstránenia nadbytočných informácií. Praktická časť práce zahŕňa analýzu manuálov, dotazníkove šetrenie a dvojfázové testovanie - pôvodných a následne optimalizovaných verzií manuálov pre dve vybrané hry: Jízdenky, Prosím! Evropa a Mars: Teraformace. Výsledky ukázali výrazné zlepšenie vo všetkých sledovaných oblastiach: priemerný čas učenia sa znížil o 43 % až 44 %, a hoci sa hlavný cieľ úplne nenaplnil, podarilo sa významne zefektívniť proces osvojovania si pravidiel. Počet návratov k manuálu počas hry výrazne klesol a subjektívne hodnotenie kognitívnej záťaže hráčov výrazne stúplo a vo všetkých prípadoch prekročilo stanovenú cieľovú hranicu spokojnosti. Práca zároveň navrhuje rámec odporúčaní, ktoré je možné aplikovať aj na ďalšie herné manuály. |
Keywords: |
kognitívna záťaž; hráčska skúsenosť; stolové hry; optimalizácia; herné manuály |
Thesis title: |
Optimalizace herních manuálů |
Author: |
Daniš, Adam |
Thesis type: |
Diplomová práce |
Supervisor: |
Vondra, Zdeněk |
Opponents: |
- |
Thesis language: |
Slovensky |
Abstract: |
Diplomová práce se zabývá návrhem a testováním optimalizace herních manuálů v oblasti stolních her. Hlavním cílem bylo snížit čas potřebný k pochopení pravidel o polovinu a zároveň zvýšit jejich srozumitelnost a uživatelský komfort. Práce vychází z principů kognitivní vědy, zejména teorie kognitivní zátěže, a ověřuje jejich použitelnost v praxi. Optimalizační zásahy se zaměřovaly na snížení vnější kognitivní zátěže prostřednictvím úpravy struktury textu, zvýrazňování klíčových prvků, vizuální navigace a odstranění nadbytečných informací. Praktická část práce zahrnuje analýzu manuálů, dotazníkové šetření a dvoufázové testování - původních a následně optimalizovaných verzí manuálů pro dvě vybrané hry: Jízdenky, Prosím! Evropa a Mars: Teraformace. Výsledky ukázaly výrazné zlepšení ve všech sledovaných oblastech: průměrný čas učení se snížil o 43% až 44%, a přestože se hlavní cíl zcela nenaplnil, podařilo se významně zefektivnit proces osvojování si pravidel. Počet návratů k manuálu během hry výrazně klesl a subjektivní hodnocení kognitivní zátěže hráčů výrazně stouplo a ve všech případech překročilo stanovenou cílovou hranici spokojenosti. Práce zároveň navrhuje rámec doporučení, která lze aplikovat i na další herní manuály. |
Keywords: |
herní manuály; optimalizace; hráčská zkušenost; deskové hry; kognitivní zátěž |
Thesis title: |
Game manual optimization |
Author: |
Daniš, Adam |
Thesis type: |
Diploma thesis |
Supervisor: |
Vondra, Zdeněk |
Opponents: |
- |
Thesis language: |
Slovensky |
Abstract: |
Abstract The thesis deals with the design and testing of optimization of game manuals in the field of board games. The main goal was to reduce the time needed to understand the rules by half and at the same time increase their clarity and user comfort. The work is based on the principles of cognitive science, in particular the theory of cognitive load, and verifies their applicability in practice. Optimization interventions focused on reducing external cognitive load by adjusting the text structure, highlighting key elements, visual navigation and removing redundant information. The practical part of the work includes manual analysis, questionnaire survey and two-phase testing - of the original and subsequently optimized versions of the manuals for two selected games: Ticket to Ride: Europe and Terraforming Mars. The results showed a significant improvement in all monitored areas: the average learning time was reduced by 43% to 44%, and although the main goal was not fully achieved, the process of mastering the rules was significantly streamlined. The number of returns to the manual during the game decreased significantly and the subjective assessment of the players' cognitive load increased significantly and, in all cases, exceeded the set target satisfaction threshold. The work also proposes a framework of recommendations that can be applied to other game manuals. |
Keywords: |
player experience ; game manuals; board games; cognitive load; optimization |
Information about study
Study programme: |
Kognitivní informatika |
Type of study programme: |
Magisterský studijní program |
Assigned degree: |
Ing. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of Informatics and Statistics |
Department: |
Department of Multimedia |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
15. 3. 2025 |
Date of submission: |
26. 6. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.