Thesis title: |
Efektivní využití influencer marketingu v segmentu fitness suplementů: Rámec pro generaci Z |
Author: |
Dušek, Mikoláš |
Thesis type: |
Diplomová práce |
Supervisor: |
Lhotáková, Markéta |
Opponents: |
- |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Tato diplomová práce se zaměřuje na efektivní využití influencer marketingu v segmentu fitness suplementů s důrazem na generaci Z v České republice. Cílem práce je zjistit, jaké charakteristiky influencerů (důvěryhodnost, podobnost, atraktivita, parasociální vztah) nejvíce ovlivňují nákupní chování mladých spotřebitelů a jak lze tyto poznatky využít pro optimalizaci marketingových strategií firem v daném odvětví. Praktická část je založena na kvantitativním výzkumu mezi 327 respondenty generace Z a replikaci zahraniční studie Sokolova & Kefi (2019) v českém prostředí fitness suplementů. Výsledky poskytují doporučení pro efektivní výběr a spolupráci s influencery v rámci marketingu zaměřeného na mladou generaci. |
Keywords: |
Influencer marketing; Generace Z; Důvěryhodnost; Spotřebitelské chování; Nákupní záměr; Parasociální interakce |
Thesis title: |
Effective Use of Influencer Marketing in the Fitness Supplements Segment: A Framework for Generation Z |
Author: |
Dušek, Mikoláš |
Thesis type: |
Diploma thesis |
Supervisor: |
Lhotáková, Markéta |
Opponents: |
- |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
This diploma thesis focuses on the effective use of influencer marketing in the fitness supplements segment, with an emphasis on Generation Z in the Czech Republic. The aim of the thesis is to identify which influencer characteristics (trustworthiness, attitude homphily, social and physical attractiveness, parasocial relationship) most influence the purchasing behavior of young consumers and how these findings can be used to optimize companies’ marketing strategies in this sector. The practical part is based on quantitative research among 327 Generation Z respondents and on the replication of the international study by Sokolova & Kefi (2019) in the Czech fitness supplements environment. The results provide recommendations for the effective selection and cooperation with influencers within marketing targeting the young generation. |
Keywords: |
Influencer marketing; Generation Z; Parasocial interaction; Consumer behavior; Purchase intention; Credibility |
Information about study
Study programme: |
Mezinárodní obchod |
Type of study programme: |
Magisterský studijní program |
Assigned degree: |
Ing. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of International Relations |
Department: |
Department of International Business |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
30. 4. 2024 |
Date of submission: |
27. 6. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.