Nation branding as a factor in South Korea's economic growth

Thesis title: Nation-branding jako faktor ekonomického růstu Jižní Koreje
Author: Süsserová, Anna
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Přikryl, Pavel
Opponents: Hennlichová, Marcela
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce zkoumá strategie nation-brandingu jako faktor ekonomického růstu Jižní Koreje, se zaměřením na fenomén Hallyu (Korejská vlna). Analyzovány jsou tři hlavní oblasti kulturního exportu – K-pop, k-drama/k-filmy a k-beauty – které jsou identifikovány jako klíčové části Hallyu. Práce vychází z teoretických konceptů nation-brandingu, soft power a ekonomického růstu. Pomocí SWOT analýzy jsou jednotlivé oblasti hodnoceny z hlediska jejich silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb, a jakým způsobem přispívají k ekonomickému růstu Jižní Koreje. Cílem je zjistit, jakým způsobem Jižní Korea využívá Hallyu jako nástroj svého nation-bradingu a jak ovlivňuje ekonomický růst Jižní Koreje.
Keywords: Jižní Korea; nation-branding; Hallyu; ekonomický růst; soft power
Thesis title: Nation branding as a factor in South Korea's economic growth
Author: Süsserová, Anna
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Přikryl, Pavel
Opponents: Hennlichová, Marcela
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis examines nation-branding strategies as a factor in South Korea's economic growth, focusing on the Hallyu (Korean Wave) phenomenon. Three main areas of cultural exports are analyzed—K-pop, K-drama/K-movies, and K-beauty—which are identified as key components of Hallyu. The thesis is based on the theoretical concepts of nation branding, soft power, and economic growth. Using SWOT analysis, the individual areas are evaluated in terms of their strengths, weaknesses, opportunities, and threats, and how they contribute to South Korea's economic growth. The aim is to determine how South Korea uses Hallyu as a tool for its nation branding and how it influences South Korea's economic growth.
Keywords: nation-branding; economic growth; South Korea; soft power; Hallyu

Information about study

Study programme: Mezinárodní studia a diplomacie
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International and Diplomatic Studies

Information on submission and defense

Date of assignment: 14. 11. 2023
Date of submission: 27. 6. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: